Sunday, July 23, 2006

Imbasan sebelum Ibu pulang

Sepanjang minggu mencari ruang untuk menulis. Terbukti di luar kemampuan. Keutamaan perlu didahulukan. Hanya sekadar menulis komen di blog sendiri dan rakan. Pelik juga ya. Kenapa pula saya seakan rasa bersalah bila tidak menulis? Seakan seperti satu tanggungjawab yang tak terlaksana, seperti janji yang tak tertunai, seperti harapan yang perlu dikecewakan.

Imbasan…
5.30pm ,23 Julai
Baru selesai latihan Modul 2, Program Pembangunan Pelajar.
Seramai lebih kurang 541orang pelajar Bahagian 2 dan 28 fasilitator terlibat dalam sesi Modul 2 yang membawa pengisian tentang Perkembangan Diri. Sesi yang bermula sejak jam 8 pagi semalam dirasmikan Pemangku Pengarah. Saya bertindak sebagai pengacara majlis diikuti dengan penyampaian taklimat kepada pelajar. Ada 3 sesi latihan dalam kumpulan (LDK) semalam dan saya juga menyampaikan ceramah Komunikasi Berkesan dan Kemahiran Sosial di sebelah malamnya. Memandangkan saya telah beberapa kali menyampaikan ceramah ini, persediaan hanyalah sekadar memperbaiki persembahan ‘slide’ dengan menambah beberapa grafik dan kata-kata yuang sesuai. Pagi ini bersambung dengan LDK dan tamatlah sudah program ini sebentar tadi.

20 & 21 Julai

Sempat juga menulis beberapa ayat untuk blog Bahasa Inggeris saya, http://www.nazhatulshimanolan.blogspot.com/ Jemputlah ke sana.

Khamis, kelas 8 jam,8 pagi hingga 6 petang. Jumaat pula ,4 jam. Untuk kelas peringkat ijazah, saya telah mulakan e-group memandangkan saya hanya bertemu mereka 2 jam seminggu dan menggunakan cara ini untuk ‘bertemu’ lebih kerap dengan mereka. Oh silapnya, beratus emel yang saya terima. Sampai tak larat nak baca.

19 Julai
Pagi kelas seperti biasa. Petang saya memberi taklimat kepada fasilitator kerana sedikit perubahan dalam pelaksanaan modul kali ini. Malangnya ada juga yang tidak dapat hadir kerana ada mesyuarat yang lain.

18 Julai
Siang kelas, malamnya pula ada perjumpaan PPP (Pegawai Pembangunan Pelajar) dengan seluruh penghuni Kolej Baiduri. Saya pun mengambil peluang ini dengan memberi ucapan untuk menghidupkan kembali projek ‘bayi’ saya,iaitu, English Speaking College.

Sampai di sini dulu imbasan saya.

Terasa rindu pula dengan putera puteri saya.

Afiqah & Arif,
Sebentar lagi ibu pulang
Sebentar lagi kita sembang
Bercerita tentang apa yang dibuat
Bercerita tentang apa yang perlu dibuat
Melakukan apa yang jadi rinduan
Yang pastinya ciuman ibu akan singgah di pipi
Yang pastinya pelukan ibu akan menghangatkan
Tapi kakak dan adik memang tak kisah
kakak dan adik memang dah faham
Kakak dan adik memang dah tahu
kakak dan adik memang dah tunggu
kerana
Begitulah selalunya yang berlaku
Setiap kali ibu pulang.

1 comment:

ufukhati said...

Puan,

Ramai penulis sendiri tak sedar bahawa "menulis" merupakan satu terapi. Saya yakin tentang hal ini.