Wednesday, July 12, 2006

Maka terbongkarlah rahsia...

Akhirnya lewat petang semalam setelah menyiapkan bajet Modul 2 dan buat persediaan mengajar , saya maklumkan alamat weblog saya kepada ahli Kelab Penulisan Kreatif UiTM Johor dan juga beberapa rakan yang lain. Setelah lebih kurang 2 minggu mengambil sikap ‘biarlah rahsia’, maka semalam terbongkarlah rahsia.

Hari ini, dalam perjalanan ke bilik ( pejabat), hati saya bertanya, mungkinkah rakan-rakan saya telah melawat blog dan seterusnya memberi pandangan masing-masing.

Terima kasih atas ucapan tahniah sekalian. Ianya sungguh bermakna sekali kerana bagi saya untuk memulakannya memang sesuatu yang sukar. Saya juga berharap penulisan saya ini bukanlah sekadar ‘hangat-hangat tahi ayam’.

Pada 6 dan 7 Julai yang lalu, sama seperti semester yang lepas, saya berkhidmat sebagai fasilitator untuk pelajar diploma Bahagian 1 yang baru mendaftar. Seronok berinteraksi dengan pelajar baru , penuh dengan impian dan harapan. Tidak kurang juga yang kecewa kerana tidak berjaya mendapat kursus yang diharapkan. Apapun keadaannya, mereka semua perlukan bimbingan.

Sesuatu yang menarik dan kebiasaan pelajar baru ini adalah berkaitan dengan gelaran mereka kepada pensyarah. Selalunya mereka akan memanggil ‘Cikgu’ atau ‘Teacher’ kepada saya dan juga rakan-rakan lain. Sebenarnya saya tak kisah , apatah lagi memang saya pernah menjadi cikgu satu masa dulu dan dalam diam masih berbangga dengan gelaran tersebut walau telah menjadi pensyarah kini. Pada saya ,’sekali menjadi guru, selamanya menjadi guru’, walau berlainan kumpulan sasaran yang diajarnya. Walaupun begitu, secara amnya ada juga saya terdengar pensyarah yang kurang senang dengan panggilan tersebut dan cuba membetulkannya. Tapi selalunya lambat laun mereka akan tahu juga bagaimana nak memanggil pensyarah. Maklumlah mereka baru sahaja tamat sekolah, jadi masih tersasul lagi.

Setelah 4 hari bertugas dari pagi hingga ke malam berturut-turut, hari kelima kesihatan agak terganggu kerana kekurangan tidur. Maka, pada 8 Julai saya hanya bersama-sama pelajar pada sesi penutup untuk Kursus bersama JPK( Jawatankuasa Perwakilan Kolej). Rancangan awal ingin menjengah mak dan abah serta menghadiri kenduri arwah pakcik di Batu Pahat terpaksa juga dibatalkan. Saya perlu berehat secukupnya supaya kelas pertama pada hari Isnin, saya akan cergas dan ceria menemui pelajar baru saya.

Alhamdulilah,bertemulah saya dengan pelajar baru pada 10 Julai. Mereka mengambil Diploma Sains Komputer. Lazimnya,dalam pertemuan yang pertama, saya peruntukkan waktu untuk mengenali mereka. Selalunya di akhir kelas yang pertama, saya dapat menghafal semua nama timangan pelajar saya. Ya,untuk kelas pertama ni ada 37 orang semuanya. Saya percaya sesi ini amat penting kerana bila kita dapat ingat nama seseorang, dia akan dapat rasakan dia adalah orang penting. Kalau dia rasa dia dikenali , dia akan rasa seronok dan seterusnya bila dia rasa seronok, keadaan dalam kelas pun akan ceria, dan bila semua ceria, maka mudahlah sedikit penyampaian ilmu berlangsung. Kelas saya pada pagi Selasa juga pelajar jurusan yang sama dan berjumlah 36 orang semuanya.

Selesai kelas, sebagai Penyelaras Modul 2 , Program Kepimpinan Pelajar ,saya teruskan tugas dengan menyiapkan bajet untuk program yang akan berlangsung 2 minggu lagi. Selesai hantar emel kepada mereka yang berkenaan, rakan saya, Ati, iaitu penyelaras bersama, memaklumkan terpaksa buat sedikit perubahan.

Namun saya tinggalkan dulu kerana sedang buat persiapan untuk kelas.

Malamnya, balik ke rumah/kolej kediaman,dapatlah berinteraksi seketika dengan anak dan menguruskan rumah serba sedikit. Maklumlah saya tiada pembantu rumah. tapi ada juga tugasan tertentu telah diagihkan kepada kedua-dua anak saya sebagai 'latihan'. Jam 9 malam turun semula untuk menghadiri mesyuarat bersama JPK Kolej Baiduri. Saya juga menjadi Pegawai Pembangunan Pelajar) Perbincangan berkisar aktiviti dan perkara penting yang akan dijalankan sepanjang semester. Adalah beberapa idea yang saya utarakan. Insya Allah di entri seterusnya akan saya ceritakan. Jam 11 malam barulah sampai ke rumah semula, kini masa saya bersama suami pula.

Begitulah seharian rutin saya kalau semester bermula, dari pagi hingga ke malam,ada sahaja aktivitinya.

Alhamdulilah, suami saya , Adib, amat memahami kerjaya dan minat saya dan mengizinkannya.

No comments: