Tuesday, August 29, 2006

Antara PSC, ZM,DPSW ke MITEK

Antara Public Speaking, Zoo Melaka ,Debat Piala Seri Wacana ke MITEK

Pemergian urusan rasmi saya sebagai pegawai pengiring 2 orang peserta ‘public speaking’, Joanna dan Sallehin, kali ini diringi oleh ‘para pengiring peribadi’ saya, iaitu suami, Adib Lukman, serta kedua-dua anak saya, Afiqah Nadzirah dan Arif Nukman.

24 Ogos,Khamis malam, kedua pelajar saya bermalam di hostel, UiTM Melaka kerana keesokannya mereka akan bertanding peringkat semi final. Tajuk yang dipilih adalah sama dengan tajuk yang telah diberi di peringkat UiTM Johor. Dari segi isi, saya tidak banyak mengubah ucapan Joanna, hanya setakat memastikan struktur idea dan cuba memastikan pembukaan dan penutup ucapan dapat menarik perhatian dan dapat meninggalkan kesan. Sallehin masih belum bersedia sepenuhnya dan saya tidak dapat membaca rangka ucapannya.

UiTM Melaka terletak di Lendu. Pegawai pengiring tidak disediakan penginapan di kampus lalu harus menginap di hotel di Air Keroh. Selesai urusan taklimat di UiTM Melaka saya sekeluarga bergerak ke Air Keroh ke King’s Hotel di mana semua pegawai pengiring dari seluruh Malaysia ditempatkan.

Afiqah dan Arif yang selalunya teruja apabila tidur di hotel kecewa kerana tiada kolam renang di hotel ini. Untuk memujuk mereka, selepas makan malam, kami sekeluarga melawat Zoo Melaka lebih kurang pada jam 10.30 malam. Pertama kali melawat zoo di malam hari. Seronok juga melihat binatang di malam hari. Barulah mereka bertambah bersemangat. Tak henti-henti bertanyakan soalan itu dan ini. Ada juga yang tidak begitu jelas kelihatan di malam hari lalu saya berjanji akan membawa mereka pada sebelah siang sekiranya berkesempatan.

25 Ogos,Jumaat ,10.00 pagi bermulalah pertandingan. Seramai 18 orang peserta berentap untuk terpilih ke peringkat akhir di mana hanya 3 orang sahaja yang terpilih. Alhamdulilah, Joanna adalah antara 3 orang yang terpilih. Petang itu saya membawanya untuk menginap di King’s Hotel. Sebelum ke hotel sempat ke zoo lagi. Arif terutamanya amat teruja dan berjalan pantas cuba mengingati jalan yang dilalui pada malam sebelumnya sambil menyebut nama –nama harimau yang telah diberitahu oleh pemandu pelancong. Menjelang Maghrib,pulang ke hotel.

10 malam, bertemu Joanna untuk persiapan terakhir.

26 Ogos, Sabtu- Syukur alhamdulilah Joanna berjaya mendapat Naib Johan Piala Naib Canselor bagi gugusan perniagaan dan pengurusan. Terima kasih kepada yang mendoakan kejayaan kami.

Tamat acara, terus sahaja bergerak ke UiTM Johor kerana pertandingan akhir Debat Piala Seri Wacana akan berlangsung dan saya perlu menjadi hakim. Sempat juga berkejar ke Gemereh seketika untuk menunaikan jemputan majlis perkahwinan keluarga staf UiTM Johor. 3.30 petang dimulakan dengan Debat Bahasa Inggeris dan diikuti dengan Debat Bahasa Melayu. Seterusnya acara penyampaian hadiah. Selesailah sudah acara debat antara kolej-kolej kediaman dan program. Banyak juga bakat baru yang dapat dicungkil melalui pertandingan kali ini.

Pada sebelah malam, jam 9 , perasmian MITEK( Minggu Terbuka Kolej). Acara pertama adalah pertandingan lagu puisi kemerdekaan. Terdapat berbagai acara sepanjang minggu hingga 31 Ogos 2006.

2 comments:

mki said...

Shima,

Siapa yang kahwin? Normah, Arun atau Adib satu lagi?

Hari ni dah 3 malam tidur di DEMC,penat juga tidur-baring-tidur!

Kirim salam pada Adib!

Nazhatulshima Nolan said...

Ha..Ha..ha..Adib??!! Majlis adik Najib,lah.

Semoga sembuh segera.