Saturday, December 09, 2006

Berlibur Di Kota Singa

Keletihan menyemak kertas dan memasukkan markah masih lagi terasa pada 27 November 2006. Betapa saya ingin menggantikan waktu tidur dan berehat saya setelah selesai segalanya. Jam 10.00 malam saya melayari internet untuk menyemak jadual waktu tren ke Singapura. Ekspres Senandung Malam menunjukkan ada 2 lagi tempat kosong untuk tempat tidur. Saya perlukan itu. Jadual menunjukkan tren akan sampai di Singapura jam 8 pagi. Dapatlah mungkin saya melelapkan mata seketika sebelum bersiar-siar di Kota Singa pada siang harinya. Saya juga sedar anak angkat saya, Minea sudah tentu ingin berbual-bual dengan saya di sepanjang jalan nanti tetapi saya telah memberi amaran sekiranya ingin berjalan pada siangnya , saya amat perlukan sedikit masa berehat. Tren bergerak lebih kurang pada jam 3 pagi dan saya berjaya lelap sekitar jam 4 pagi tetapi telah dikejutkan sekitar jam 5.30 pagi oleh teriakan pekerja KTMB apabila perlu mengisi borang imigresen. Saya dimaklumkan tidak perlu turun dari tren kerana pegawai imegresen akan naik ke dalam tren untuk memeriksa. Lega saya mendengarnya .
Namun begitu situasi Minea tidak mengizinkan. Pegawai imigresen meminta ‘borang ketibaan’ Minea yang sepatutnya berada bersama-sama paspotnya. Saya tidak begitu faham pada awalnya.
“Ibu!” Minea memanggil saya apabila disoal oleh pegawai tersebut.
Pegawai tersebut bertanya, “Borang ketibaannya mana?”
“Borang yang bagaimana?” saya menjawab dengan soalan.
Dengan nada yang tinggi, beliau menjawab, “Borang yang diisi apabila dia sampai ke Malaysia.”
Saya agak terkejut dengan nadanya tetapi dengan tenang cuba bertanya Minea. Minea membalas dalam ketidakpastian bahawa dia tidak menyimpannya. Pegawai tersebut masih dalam nada suara tingginya cuba menerangkan tentang borang tersebut berulangkali.
Saya sungguh tak faham kenapa dia perlu marah, lalu saya terus sahaja mencelah dan bersuara, “Baiklah, borang itu memang tak ada sekarang. Apa yang boleh kami lakukan?”
“ Cik perlu turun dari tren dan isi borang baru untuknya,” dia membalas.
“Terima kasih, kami turun sekarang, ”saya bergerak pantas dan tersenyum meninggalkannya sambil terfikir di dalam hati ,”Kenapalah dia membuang masa bersoal jawab dengan kami sedangkan perkara itu boleh diselesaikan dengan mudah?”

Saya dan Minea memang menjadi perhatian ramai. Maklumlah seorang gadis Eropah dan seorang wanita Melayu bertudung berjalan bersama-sama.

Sebetulnya setibanya kami di Tanjung Pagar, kami masih belum tahu arah tujuan kami. Kami memang sengaja tidak merancang atau menempah hotel atau mengikuti mana-mana program pelancong. Hanya berbekal sebuah bag galas seorang satu, lagak kami seakan-akan peserta Explorace atau Amazing Race. Bermulalah pengembaraan kami.

Sambungan kisah ini boleh dibaca di blog bahasa Inggeris saya, Through My Eyes. Jemput ke sana.

No comments: