Sunday, February 25, 2007

Indahnya Terbit Matahari

Perancangan asal saya adalah untuk memandu balik ke Segamat sebaik sahaja mesyuarat selesai di sebelah petang Sabtu bersama-sama Arif dan Afiqah. Saya biasa memandu di sebelah malam dan pernah juga suatu ketika memandu sehingga jam 12 malam melalui jalan Tangkak ke Segamat daripada Kuala Lumpur atau Shah Alam. Perjalanan memandu ke Batu Pahat pula pada kebiasaannya di sebelah petang dan tidak kurang juga di sebelah malam. Namun pagi tadi adalah satu pengalaman baru untuk diri saya. Pertama kali saya memandu sesudah Subuh;iaitu bergerak pada jam 6.30 pagi daripada Kuala Lumpur menuju ke Segamat. Sangkaan saya pastilah jalanraya lengang di pagi Ahad, tetapi ternyata sangkaan saya tidak tepat. Kenderaan tidaklah berkurangan.

Melihat perubahan gelap Subuh ke terbitnya matahari adalah suatu pemandangan yang amat indah di lebuhraya. Matahari tersenyum di sebalik gunung-ganang. Saya menjerit kegembiraan, cantiknya! Jam 8 pagi saya tiba di tol Tangkak. Satu lagi pemandangan indah deretan pohon getah di kiri kanan selepas melepasi Gunung Ledang merupakan kawasan kegemaran saya. Pagi ini lebih indah lagi kerana di celah–celah deretan pohon getah itu garis-garis cahaya matahari yang menyelinap. Saya hanya mencuri pandang. Maklumlah, jalan selekoh merbahaya dan perlu fokus kepada pemanduan. Apabila suami saya memandu,selalunya saya akan perhatikan sepuas-puasnya deretan pohon getah ini.

Jam 8.30 pagi sampai di perkarangan UiTM Johor. Alhamdulilah, kami selamat sampai. Oh ya, jangan terkejut saya amat gemar memandu laju kerana memandu perlahan akan buat saya mengantuk. Berehat seketika sementara menunggu kelas TESL saya bermula pada jam 10.30 pagi. Kebiasaannya kelas bermula jam 8 pagi tetapi pagi ini saya tukar dengan rakan sekerja. Kelas berlangsung selama 3 jam. Selepas kelas, saya meninjau seketika perjalanan Modul 5 Diploma di blok kuliah. Kali ini saya tidak menjadi fasilitator. Sebaik sesi latihan dalam kumpulan bermula, saya ke pejabat sehinggalah pada jam 5 petang, saya ke Dewan Sri Temenggong pula. Pada hari yang sama juga, Modul 1 Ijazah berlangsung. Saya ke Majlis Penutup dan menyampaikan hamper serta ucapan sepatah dua kata kepada para pelajar . Jam 6 petang, pulanglah saya ke rumah di Kolej Baiduri.

Kini hanya terdengar bunyi-bunyian penghuni hutan di kegelapan malam. Mata saya akan dilelapkan. Namun,indahnya terbit matahari pagi tadi masih lagi terbayang-bayang. Mungkin akan saya gambarkan dalam bentuk lukisan. Masya Allah!

4 comments:

hakim dirani said...

Ukhti,

Nanti tunjukkan kepada kami, boleh kan.

Nazhatulshima N said...

Insya Allah akan saya paparkan di sini.

ufukhati said...

Terima kasih atas ingatan Puan itu.
Saya terpesona dengan kesenyapan.

Nazhatulshima N said...

Pak Darma,
Sungguh lama Tuan menghilang. Apa khabar? Semoga menyambung menulis lagi.