Tuesday, July 24, 2007

Projek Tadika Hidup Kembali

Usai kelas jam 10 malam,saya kembali ke Kolej Baiduri dan menuju ke bilik bacaannya di mana pertemuan latihan pertama diadakan. Seminggu yang lalu, lebih kurang 40 orang pelajar berkumpul , berminat untuk menyertai projek 'Baiduri English Speaking College' yang pernah dilancarkan 3 tahun yang lalu, ketika saya baru jejakkan kaki di UiTM Johor. Selama satu semester, setiap minggu petang Jumaat,Julai hingga Oktober 2004 saya bersama-sama sekumpulan pelajar yang telah saya latih sebagai fasilitator menyumbang tenaga di Sekolah Tadika Agama Jementah. Pelbagai aktiviti menyemarakkan penggunaan bahasa Inggeris di kolej juga dianjurkan. Sedikit demi sedikit api semaraknya malap dan hampir terpadam. Setiap semester saya mencari-cari kumpulan pelajar yang berminat untuk meneruskannya,tanpa paksaan, kerana saya tidak suka bekerja dengan orang yang rasa terpaksa tetapi rasa amat gembira apabila bekerja dengan orang yang berminat. Alhamdulilah, beberapa jam yang lalu saya telah meluangkan sejam masa saya untuk melatih mereka mengendalikan program yang akan bermula 6 Ogos ini. Mereka diajar beberapa nyanyian yang mudah dan beberapa panduan untuk berhadapan dengan kanak-kanak tadika.

No comments: