Wednesday, July 18, 2007

Sekolah Ikan - Pulau Aur (Memori 17Jun)

"Ibu! Ibu! Ada sekolah ikan!" Arif bersuara dengan terujanya dalam keadaan basah kuyup sambil peralatan 'snorkeling' disangkut di kepalanya.

"Sekolah ikan?" (Emm...terjemahan langsung???)
"Cantik ibu,ada bandar ikan," tambah Arif lagi.

Afiqah yang berdiri bersebelahannya turut menunjukkan reaksi yang amat teruja dan mengajak saya untuk turut serta.

Ombak menyapa mesra tepian pantai. Laut biru kehijauan memanggil-manggil.

"Nanti bila ibu sudah habis sesi, ibu akan turut serta."

Kali terakhir ber'snorkeling' lebih kurang 10 tahun yang lalu. Namun saya tidak melepaskan peluang keemasan ini. Semua peralatan telah disewa. Jaket keselamatan telah disarung, lengkap dengan alatan 'snorkeling.

Adib, Afiqah dan Arif tidak sabar-sabar menarik saya ke tengah walaupun saya masih belum selesa dengan alat pernafasan dan belum begitu yakin untuk ke tempat yang dalam. Arif yang sebelum ini kurang berani nampak sungguh yakin sekali. Ketiga-tiga mereka menarik saya untuk menyaksikan keindahan batu karang dan ikan pelbagai warna. Masya Allah, indahnya!

Di saat itu terlintas pula di hati,seronoknya andai dapat menyelam ke dasar laut dan bukan sekadar di permukaan.

No comments: