Tuesday, September 11, 2007

Puteri Baiduri Menyumbang Bakti

Program yang berlangsung selama 4 minggu , 3 hari ( Isnin, Selasa dan Rabu) seminggu berakhir pada 10 September yang lalu.

Ucapan saya berikan seringkas mungkin, selaku penasihat program. Maklumlah, kanak-kanak 5 dan 6 tahun sudah pastinya resah mendengar ucapan panjang berjela. Namun saya masih perlu membuka ucapan saya dengan Yang Berbahagia…, Yang Berusaha…. Dihormati…., Yang Dikasihi…., Yang Diraikan….

Apa akan berlaku seandainya saya memberi ucapan tidak mengikut kebiasaan? Untuk acara formal, mungkin tidak. Saya hanya fikirkan kanak-kanak itu , yang rata-rata tidak sabar-sabar untuk membuat persembahan mereka.

Selepas ucapan saya , ada 2 ucapan lagi. Wakil PPD dan Timbalan Pengarah HEP ,UiTM Johor. Wakil PPD sempat berkias untuk memanjangkan program ini ke sekolah lain di sekitar Segamat. Emmm….

Akhirnya, 35 orang murid tadika membuat persembahan bersama-sama fasilitator, seramai 38 orang , kesemuanya penghuni Kolej Baiduri.

Program ini saya telah mulakan 3 tahun yang lalu. Saya melatih beberapa orang pelajar kolej Baiduri untuk menjadi fasilitator. Dalam bentuk nyanyian, murid tadika ini didedahkan dengan beberapa frasa sapaan dan perkataan berserta maksud doa-doa harian dalam bentuk nyanyian. Ketika itu, program berlangsung selama 8 minggu setiap petang Jumaat.

Kanak-kanak memang cepat dapat sekiranya diajar dalam bentuk nyanyian.

Pada tahun ini, program perlu ditamatkan sebelum Ramadan dan sebelum peperiksaan bermula. Secara kasarnya , objektif program tercapai. Murid mendapat pendedahan,pelajar saya dapat pengalaman mengendalikan kanak-kanak. Secara peribadi, ada beberapa perkara yang perlu ditambahbaik untuk program seterusnya. Saya perlu berikan banyak latihan kepada pelajar saya sendiri, terutama sekali dari segi sebutan perkataan dan bagaimana untuk mengawal kanak-kanak yang aktif belaka. Sudah pastinya ini akan menuntut lebih masa di pihak saya. Adakah saya mampu?

Walau bagaimanapun, inilah sumbangan saya untuk komuniti dan pengalaman berharga buat pelajar saya yang tidak dapat ditemui di bilik kuliah.

No comments: