Tuesday, October 02, 2007

Bersyukur atas KetentuanNya

Beberapa minggu kebelakangan ini,saya mendengar kisah pertelingkahan,perselisihan faham,perpisahan dalam rumahtangga. Saya kira,tidak perlulah saya rincikan kisah mereka. Puncanya pelbagai untuk setiap kisah. Dari pengamatan mata kasar, ada yang agak remeh isunya. Punca sebenar wallahuallam. Namun beberapa rumusan yang dapat saya kongsi.
1. Ketidaksedaran peranan dan tanggungjawab sebagai suami atau isteri.
2. Campurtangan pihak ketiga yang memberi nasihat berpandukan emosi dan tidak berlandaskan hukum.

Seringkali saya menjadi pendengar. Kebanyakan mereka keliru. Tidak seharusnya begitu seandainya asas hukum Islam menjadi paksi.

Memang manusia tidak dilahirkan sempurna. Setiap pasangan harus saling lengkap melengkapi. Bersyukurlah dengan apa yang telah ditentukanNya.

Ini juga ingatan buat diri saya sendiri!

1 comment:

Damantim said...

Pertelingkahan
lumrah dalam kehidupan
berpasangan
jaga-jaga tangan
biar fikiran yang ke depan
jangan biar baran
tetapi ingat pesan