Friday, October 12, 2007

Raya Di Mana Tahun Ini?

“Raya di mana tahun ini?”

Soalan yang kerap kali bermain di bibir setiap kali penghujung Ramadan.

Dengan senyuman, saya akan mengulang jawapan yang sama setiap tahun, (berbanding dengan orang lain yang sering berebut giliran)

“Batu Pahat.”

Selama 11 tahun perkahwinan, malam 1 Syawal di rumah saya sehingga petang raya pertama barulah bergerak ke kampong Adib yang terletak hanya 25 minit daripada bandar Batu Pahat. Pada hari raya ketiga kami akan ke Batu Pahat semula. Seterusnya bergantung kepada jumlah cuti yang kami ambil, kami akan terus berziarah atau pulang semula ke rumah.

Semua abang dan kakak Adib akan berkumpul pada petang raya pertama. Kebiasaannya pada hari raya kedua, Adib 7 beradik,(ada 4 orang Adib lagi dan 2 orang Adibah) berserta isteri dan suami,dan anak-anak akan beraya serentak ke rumah nenek, pakcik dan makcik saudara mereka. Lebih kurang 40 orang kesemuanya. Kami bergerak menaiki kereta dari satu rumah ke satu rumah seperti kumpulan marhaban. Malah memang kami marhaban sekali dan setiap kunjungan hanya lebih kurang 10 ke 15 minit sahaja diakhiri dengan selawat ke atas Nabi SAW dan di rumah yang terakhir akan dibaca doa penutup.

Berbeza dengan ziarah di sebelah saya, paling kurang sekitar 30 minit setiap rumah. Kunjungan ke rumah makcik saya lebih lama dan kami akan bersembang panjang bertukar cerita atau mengimbau kisah lalu.

Begitulah sambutan raya saya secara umumnya.
Secara rincinya?

Di entri seterusnya.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI & MAAF ZAHIR BATIN kepada semua pengunjung blog ini.

1 comment:

MYA MARJA said...

Assalamualaikum,
Salam Lebaran...