Friday, January 18, 2008

Kisah di sebalik Angka 2

Sesi persekolahan tahun ini telah masuk minggu yang ke-2.
Begitu pantas masa berlalu, kini Afiqah berada di Tahun 5. Setiap Jumaat petang dan Sabtu pagi dia perlu ke kelas tambahan anjuran sekolah, sebagai persediaan UPSR. Afiqah tidak pernah saya hantar ke kelas tuisyen. Namun dia seronok dengan kelas tambahan ini.
Pernah saya menduga," Tak payah pergi ke kelas,ya?"
"Ikut ibu ke Shah Alam untuk kelas Phd setiap Sabtu."

Afiqah tetap berkeras untuk ke sekolah.

2 minggu sebelum ini sibuk mencari baju berwarna biru untuk anak saya yang ke-2, Arif.
Arif tak sabar-sabar memulakan sesi persekolahan tahun ini. Sepanjang tahun 2 pada tahun lalu,dia hanya digelar pengawas muda, iaitu dalam latihan. Kini di Tahun 3 telah menjadi pengawas dan perlu menukar pakaian seragam berwarna biru,talileher merah beserta 'vest'. Paling susah hendak mencari baju Melayu biru ,iaitu pakaian seragamnya pada setiap hari Jumaat. Setelah pergi ke 4 kedai, barulah jumpa.

Ke-2 2 nya kini menjadi pengawas sekolah
Afiqah telah menjadi pengawas sekolah sejak tahun 3, iaitu selama 2 tahun.

Peperiksaan akhir tahun lalu, 2 2 dapat kedudukan yang ke-2.
Mereka menyuarakan ketidakpuasan di hati apabila mendapat keputusan.
Saya hanya tersenyum mendengar rungutan mereka kerana tidak berjaya mendapat tempat pertama. Alhamdulilah,nampaknya masing-masing mempunyai motivasi diri.

Ke-2 2 kami,saya dan suami juga sedang belajar dan bekerja.

Oh! Sudah hampir jam 2. Eloklah saya berhenti dan solat Zohor dulu.

Sekianlah di sebalik kisah angka 2.

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum puan......
hyE!!cubE tEka sapE??
saya dah baca kisah di sEbalik angka 2...sungguh mEnarik!!
puan mEmang bEgitu pandai dalam pEnulisan.........
gOOd jOb!!!

Nazhatulshima N said...

Terima kasih! Siapa ya? Riez dari D2B3?