Friday, January 11, 2008

Sambutan Maal Hijrah

Doa akhir tahun di rumah sahaja. Doa awal tahun di Masjid As-Syakirin, di UiTM diikuti solat Maghrib berjemaah. Namun selesai solat, ke kelas malam yang diadakan setiap Rabu jam 8.

Jam 10,Perjumpaan Perdana antara Pegawai Pembangunan Pelajar dengan semua penghuni Kolej Baiduri. Ucapan ringkas diberi. Pengisian dikongsi tentang hati yang baik, seperti entri sebelumnya. Saya kira,pelbagai masalah timbul berpunca dari hati.

Saya nyatakan hasrat di hati. Kita bergilir membaca setiap juzuk Al-Quran mengikut 'wing'. Ada 11 'wing' semuanya. Katalah setiap wing baca 2 atau 3 juzuk seminggu. Satu semester ,Insya Allah khatamlah seluruh penghuni Baiduri. Saya katakan lagi, bacaan ini dibacakan di sistem siaraya kolej. Bacaan Al-Quran, terjemahan Bahasa Melayunya serta terjemahan bahasa Inggerisnya.

Bukan berhenti setakat Ramadhan. Di awal tahun Hijrah ini eloklah kita mulakan. Program yang tidak perlukan bajet yang tinggi. Hanya beberapa minit bergilir-gilir setiap hari. Satu program yang mudah dilaksanakan saya kira. Di akhir semester,Insya Allah boleh diadakan Majlis Khatam Al-Quran seluruh penghuni Baiduri. Semoga termakbul niat di hati.

Pagi 1 Muharram di rumah sahaja.

Di sebelah petang menunaikan jemputan ke rumah Pengarah UiTM Johor/Penyelia Phd/Rakan Blogger/Rakan segolf Adib.

1 comment:

Anonymous said...

salam kenal,

seronok dapat tau ada rakan blogger yang sambung phd juga :).