Thursday, January 31, 2008

Tentang Dia -Prof Dr Muhd Kamil bersama Astro

Saya sedang mengajar sewaktu menerima pesanan ringkas dari Adib. Dijemput makan tengahari serta akan diwawancara oleh pihak Astro di rumah Pengarah.

Sebaik sampai di rumahnya, Adib baru saja selesai diwawancara. Menurutnya, ia berlaku secara spontan dan sepatutnya dia hanya sekadar 'berlakon' bermain golf bersama-sama Pengarah tetapi akhirnya ditemuramah juga kerana Adib sering 'menjelajah' golf bersama-samanya dan dia mengkisahkan pengalamannya, iaitu perubahan Prof Kamil selepas kembali menunaikan haji.

Saya tidak pasti apakah yang akan ditanya kepada saya. Tiada skrip. Secara spontan jua. Perbualan dimulakan sebelum penggambaran dimulakan dan apabila saya telah mula bercerita, pihak Astro terus sahaja meminta saya memasangkan mikrofon dan memulakan rakaman. Soalan pertama ialah bila saya mula mengenali Prof Kamil.

Saya mengenali Prof sewaktu di Shah Alam, ketika beliau memegang jawatan Ketua Pusat Pembelajaran Jarak Jauh atau dikenali sekarang sebagai InEd. Namun setakat mengenali nama, wajah dan jawatannya. (Mungkin saja beliau sendiri tidak ingat)

Saya juga membaca buku karyanya Phd Kecil Tapi Signifikan yang telah menambahkan berkobarnya saya untuk memulakan pengajian Phd saya pula.

Entah bila bermulanya,tetapi Adib telah menjadi 'golf buddy' Prof Kamil dan saya mengenali beliau melalui suami saya. Justeru, Adiblah yang lebih rapat dengannya. Namun kami sering juga berbalas kunjungan, iaitu kami ke rumahnya dan mereka(Prof Kamil dan Kak Roza) ke rumah kami.

Soalan seterusnya lebih kepada Prof sebagai Penyelia Phd saya. Saya bersyukur kerana beliau telah memberi motivasi dan inspirasi kepada saya memulakan pengajian Phd saya dan seterusnya menjadi salah seorang penyelia Phd saya. Kajian Phd saya merupakan satu penyelidikan interdisiplin, iaitu di antara pengajian bahasa,bidang perakaunan dan pendidikan.

Sekembalinya Prof daripada mengerjakan haji beliau menghadiahkan saya senaskhah Al-Quran kecil yang mudah untuk dibawa dan yang lebih pentingnya untuk dibaca. Kami melawatnya di rumah sewaktu saya baru sahaja balik dari pembentangan konferens di Perak setahun yang lalu. Di antara hidangan kurma dan air zam zam, beliau menceritakan pengalamannya lebih kurang 2 jam tanpa henti. Penuh perasaan, beserta aksi, beserta lakaran dan kata-kata doanya yang menyentuh jiwa sehingga air mata saya tergenang. Diceritakan bagaimana doa kepada Allah itu adalah suatu yang amat berkuasa. Mendengar pengalamannya membuat saya merasakan betapa Allah akan makbulkan permintaan hambanya seandainya kita minta kepadanya.

Prof sering berkongsi pengalaman dan menyarankan kepada saya supaya bangun dan sembahyang malam dan berdoa untuk permudahkan pengajian Phd saya serta dalam urusan yang lain juga.

Saya juga ditanya tentang apa yang sering ditulis oleh beliau di dalam blog memandangkan saya juga adalah salah seorang rakan bloggernya.

Soalan terakhir meminta saya memikirkan keistimewaan beliau. Saya dapati banyak yang ingin saya katakan tetapi yang terkeluar semasa itu ialah tentang tabiat semasanya sebagai seorang pengarah yang mengucapkan hari lahir kepada setiap orang stafnya di UiTM Johor pada setiap hari melalui emel dan 'bcc' kepada semua staf. Tabiat ini saya kira, akan membuat mereka rasa sangat dihargai.

Selesai perbualan, saya dapati banyak lagi ingin saya katakan tetapi tidak dikatakan atau yang saya rancang untuk katakan tetapi tidak katakan. Maklumlah secara spontan.

(Kenyataan berikut saya tidak dapat nyatakan semasa perbualan)
Secara ringkasnya,Prof memang seorang yang 'pandai' dalam pelbagai segi dan suka menjadi yang terbaik dan lain dari yang lain dalam kebanyakan perkara. Dia pandai memberi motivasi dengan kata-kata cabaran dan gurauan.

Paling saya syukuri, secara tidak langsung beliau dapat mengajak suami saya berubah ke arah kebaikan. Begitu juga dengan diri saya. Alhamdulilah! Allah sajalah yang akan membalasnya dengan kebaikan jua. Terima kasih seikhlasnya jua dari saya!

1 comment:

MOHAMAD FIRDAUS said...

assalamualaikum, puan saya sangat terharu dengan keistimewaan yang ada pada puan iaitu bertutur dalam dua bahasa, bukan bahasa rojak tetapi bahasa yang asli. saya akan sentiasa mengikuti perkembangan cerita puan dari semasa ke semasa.