Friday, May 16, 2008

Hari Guru Pertama

16 Mei 1991

Inilah sambutan hari guru pertama saya, meskipun bergelar 'guru sandaran' saat itu. Saya memohon menjadi guru sandaran pada Januari 1991, iaitu ketika saya baru kembali ke Malaysia setelah setahun merantau di Australia sebagai seorang pelajar pertukaran.
Saya sepatutnya meneruskan pengajian di Tingkatan 6 tetapi saya tidak mahu 'membuang masa'. Apatah lagi semua rakan saya yang lain telah 6 bulan memulakan pengajian mereka sama ada di IPTA di dalam dan di luar negara.

Kebetulan rezeki saya menggantikan seorang guru yang pulang ke rahmatullah. Awal Februari 1991 saya memulakan tugas di Sekolah Kebangsaan Kampung Bahru ,Senggarang, Batu Pahat, Johor. Berbekalkan SPM dan juga HSC Australia dan minat di bidang perguruan, saya menerima tawaran tersebut.

Agak mencabar juga kali pertama saya berhadapan dengan murid sekolah rendah di usia saya 18 tahun waktu itu. Bertanggungjawab menjadi guru kelas tahun 5. Saya diamanahkan mengajar subjek Alam dan Manusia, Ko-kurikulum (mujur saya ahli Pandu Puteri semasa di sekolah) dan juga kelas pemulihan untuk murid yang bermasaalah. Tanpa latihan, saya belajar sendiri bagaimana menulis buku persediaan mengajar, mentelaah setiap subjek yang perlu diajar dan belajar dengan guru-guru yang lebih berpengalaman.

Barangkali telah tersurat, saya terkenang ketika saya berumur 5 atau 6 tahun, saya pernah dibawa ke sekolah yang sama oleh seorang guru, rakan baik emak saya, ke sekolah ini.

Pelbagai kenangan sewaktu saya berada di sekolah ini. Tidak ketinggalan,ada juga seorang guru lelaki yang berhasrat menjodohkan anaknya dengan saya.

Sewaktu sambutan hari guru, pelbagai hadiah saya terima, kad ucapan, tudung, kain, set gelas dan bermacam-macam lagi. Hadiahnya tidaklah mahal tetapi ingatan mereka memang membuat saya sungguh terharu.

Akhir Jun 1991,saat perpisahan tiba apabila saya menerima tawaran untuk menyambung pelajaran ke Matrikulasi TESL di Pusat Pendidikan Persediaan/ITM di Seksyen 17, Shah Alam. Sedih bercampur gembira tetapi saya terus mendaftar pada 11 Julai dan meninggalkan kenangan dan pengalaman selama 4 bulan di sekolah rendah tersebut. Tempat pertama kali saya digelar Cikgu.

No comments: