Saturday, May 10, 2008

Sibuk?

Kesibukan bukanlah penyebab utama saya tidak menulis. Terlalu banyak perkara yang berlaku. Sebelum ini, dalam keadaaan yang sibuk saya masih ada ruang untuk menulis. Hanya akhir-akhir ini tidak terasa untuk menulis. Itu saja.

Bukan kerana ketandusan idea. Malah setiap yang berlaku selalu saja saya terfikir ini boleh dijadikan bahan saya menulis. Hanya seperti biasa...saya menulis dari hati dan ada ketikanya saya suka tidak mendedahkan apa yang berlaku.

Namun berdiamnya saya dapat juga ditelah oleh seorang pembaca blog ini walau kita hanya bertemu di ruang maya ini apabila dia bertanyakan sebab blog ini lama tidak dikemaskini melalui smsnya kepada saya. Mungkin kerana dia pernah mengalami pengalaman yang sama, justeru dapat membaca walau tanpa kata-kata yang tertera.

Pengalaman saya sendiri di alam blog ini mendapati seakan dapat memahami di sebalik kata-kata yang tertera walau tanpa mengenali mereka dengan rapat. Kadangkala ada juga tulisan antara blogger yang menceritakan tentang blogger lain atau meluahkan kata-kata tidak puashati atau pelbagai rasa mereka. Seringkali saya dapat membuat perkaitan antara kisah di antara para blogger dengan rakan mereka yang dikenali melalui blog atau di alam nyata.

Begitulah menariknya wahana blog. Walaupun tanpa reaksi muka dan gerak geri bahasa badan, pilihan kata-kata , susunan dan gaya bahasa dapat memberi makna dan dapat menonjolkan kisah di sekeliling penulis.
Lalu ada ketikanya, sebaiknya beberapa perkara itu biarlah menjadi rahsia. Tetapi, biar tanpa kata-kata tetap membentuk makna walau dalam kesamaran.

Di alam nyata,setiap orang yang bertembung dengan saya pula sering mengatakan lamanya mereka tidak bertemu dengan saya.
Hampir kesemua yang saya temui menyapa dengan kata-kata,
“Lama tak nampak?”
Oleh kerana ramainya yang menyapa begitu sehingga kadangkala jawapan yang saya berikan hanyalah sekadar tersenyum.

Sibuk? Ah...bila yang tidak?

Hanya keutamaan aktiviti berubah mengikut rasa.

1 comment:

Rudy Iskandar said...

Hello madam Shima,

How are you?. remember me Rudy Kuching Polytechnic, Communication and Presentation course Swiss Inn Sungai Petani Kedah. :-)