Tuesday, June 17, 2008

Kunjungan Menyentuh Kalbu

Entah kenapa saya merasa sebak saat pesawat berlepas daripada lapangan terbang Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur pada 13hb Jun 2008.

10hb Jun 2008 merupakan kali pertama saya menjejak kaki ke Negeri di Bawah Bayu. Negeri terakhir yang belum saya jejaki di seluruh Malaysia seumur hidup saya. Agak ‘memalukan’ juga rasanya kerana telah pergi ke beberapa buah negara luar tetapi masih belum habis menjelajah tanah air sendiri. Justeru, jemputan memberi kursus asas bahasa Inggeris di Borneo Paradise Hotel, Kinarut Sabah tidak saya lepaskan. Hajat di hati ingin membawa keluarga bersama-sama ke sana,namun kos yang terlalu tinggi memaksa saya untuk memendamkan saja niat tersebut. Tambahan lagi, musim cuti sekolah telah berakhir.


Perjalanan yang sepatutnya memakan masa 20 minit daripada lapangan terbang bertambah ke sejam disebabkan kesesakan lalulintas untuk ke tempat penginapan. Kurang lebih jam 6.30 petang, sebuah teksi menghantar saya di hadapan lobi hotel. Gerimis berlatarkan matahari terbenam mengiringi perjalanan saya ke sana. Sesampai di hotel,usai urusan daftar masuk dan meletak barang di bilik,saya mengambil peluang merakam saat matahari terbenam. Agak terlewat, hanya mega merah yang kelihatan.

Menyedari perbezaan waktu, saya meminta jadual solat kepada pekerja di situ. Sukar mengagak siapa yang Islam atau sebaliknya. Nampaknya pekerja yang ditanya tidak tahu tentang jadual solat. Beberapa lama kemudian barulah saya mendapat maklumat jadual solat. Awalnya Subuh dan awalnya matahari terbit.

Saat makan malam, saya ketemu Encik Mahali, urusetia daripada JPN Sabah yang menegur dengan ucap salam, walau kelihatan seperti berbangsa Cina. Ah...memang sukar diramal. Encik Mahali ramah bercerita adat budaya dan makanan istimewa di sana.

Sesi kursus berjalan seperti biasa dan tidak akan saya rincikan di sini. Bermula jam 8 pagi dan berakhir 6 petang. Kebiasaannya, apabila saya memberi kursus di tempat lain, setelah 8 jam memberi kursus, di sebelah malamnya,saya akan mengambil peluang untuk berehat secukupnya di dalam bilik atau mengambil peluang menyiapkan kerja tertangguh yang berkaitan penulisan, penyuntingan atau terjemahan.

Di Sabah nampaknya saya tidak berpeluang meneruskan rutin saya.
Pelbagai saranan diberi untuk saya melihat sedikit bahagian daripada Sabah. Saya ‘tergoda’ walau agak keletihan lantaran ketidakpastian entah bila akan berkunjung lagi. Seorang peserta, penghuluwatinya,yang digelar Sherry telah menawarkan diri menjadi ‘pemandu pelancung’. Pemantau dari Kementerian Pelajaran turutserta dalam acara tidak rasmi ini. Kami yang pada asalnya tidak begitu teruja untuk melihat mutiara dan kristal akhirnya menjadi ‘gila’ melihat pelbagai rekaan yang unik dan menawan. Kami yang kononnya tidak begitu gemar memakai asesori telah berubah sekelip mata. Lalu, tidak ketinggalan saya memilih untuk beberapa rakan rapat dan keluarga dan diri sendiri juga untuk dijadikan cenderahati. Selepas 3 jam di sana, kami kehausan dan berlabuh di Anjung Senja untuk merasa ‘sayap bakar’ yang disarankan oleh Sherry. Sayap bakar sebenarnya seperti ‘chicken wing’ tetapi rasanya memang enak dan berlainan sekali. Terima kasih Sherry dan adiknya yang memandu kami ke sana ke mari.

Tidak ketinggalan saya merakam saat matahari terbenam serta deruan ombak memukul pantai. Masya Allah hebatnya ciptaan Allah!

Malam ketiga merupakan acara pemberian sijil dan persembahan. Saya kira orang Sabah memang amat berbakat dalam nyanyian yang terbukti apabila sesi karaoke berlangsung. Peserta juga menunjukkan tarian semazau dan poco-poco. Keletihan malam sebelum masih lagi terasa. Namun keramahan dan kemesraan mereka menunjukkan adat dan budaya memaksa saya terus memilih untuk melibatkan diri berbanding mengunci diri di bilik hotel. Seakan mengikuti program pertukaran budaya pula rasanya.

Hari terakhir terasa sungguh cepat tiba. Seorang lagi peserta,bernama Sapna,menawarkan diri menghantar saya ke lapangan terbang. Ditemani saya sehingga pesawat berlepas. Terima kasih, Sapna. Saya juga amat hargai pemberian peribadi darinya,iaitu seutas rantai tangan kristal berikat suasa.

Saya amat berharap akan berkunjung ke sana lagi.

Kunjungan ke negeri di bawah bayu ternyata menyentuh kalbu.

No comments: