Saturday, September 06, 2008

Hilangnya Entri Bulan Ogos 2008

Tiada satu entri pun tertulis pada bulan Ogos yang lalu.

Sudah pastinya berbagai peristiwa yang berlaku.

Jumlah jam mengajar sebanyak 23 jam seminggu dan ditambah dengan gantian kelas untuk pelajar yang jadualnya baru diberikan kepada saya. Kasihankan mereka yang baru sahaja memulakan kelas pada bulan Ogos,kelas gantian saya buat hampir setiap malam selama 2 minggu untuk memastikan mereka tidak ketinggalan. Tambahan lagi,saya cuba elakkan kelas malam dibuat pada bulan Ramadan. Lalu 23 jam menjadi 31 jam untuk tempoh 2 minggu pertama Ogos. Hasilnya,mereka tidak ketinggalan.

Di sebelah malam pula melayani kerenah siswi Baiduri yang adakalanya sakit secara fizikalnya dan ada juga yang tertekan dengan pelbagai masalah.

2 Ogos ,bersama-sama 25 siswi dan 6 orang staf UiTM Johor menaiki bas ke Batu Pahat untuk mengikuti program Motivasi & Ketrampilan Diri Wanita ke Arah Kejayaan anjuran W.I Johor(Perkumpulan Wanita) & majalah Keluarga. Kebetulan pengerusi W.I adalah emak saudara saya.

080808 telah terhasil prakata antologi puisi dwibahasa saya. Nantikan...terbitnya.
9 Ogos 2008- Sambutan Makan Malam 50 tahun AFS/Antarabudaya Malaysia di Holiday Villa,Subang.

Teruja dan bersyukur mendapat sijil pengiktirafan dan naik ke pentas menerimanya dari Presiden AFS Antarabangsa. Semua ‘returnee’ (panggilan untuk semua bekas pelajar pertukaran pelajar) dipanggil ke pentas mengikut giliran tahun.
Bermula dengan kumpulan pertama tahun 1958-1968,diikuti kumpulan 1969-1977,kemudian 1978-1988,1989-1998 dan akhir sekali kumpulan 1999-2008. Pengumuman dibuat oleh pengacara majlis,Datuk Mahadzir bin Dato Lokman,yang juga pernah mengikuti program ini pada tahun 1977. Nama saya dipanggil pertama untuk kumpulan 1989-1998. Sijil pengiktirafan dan cenderahati diterima,disusuli gambar berkumpulan. Kurung hitam dan emas tersarung sesuai dengan tema pada malam itu.

Sebelum beredar sempat merakam gambar bersama-sama Datuk Mahadzir serta Datuk Sharifah Aini . Datuk Sharifah Aini bakal mengambil anak angkat pada tahun hadapan. Penyanyi Atilia sampai lewat,mungkin disebabkan keutamaan undangan nyanyian di Pesta Filem Malaysia ke 21 kalau dilihat dari pakaiannya yang serupa untuk kedua-dua acara. Jam 11 baru muncul,masakan dapat mengambil perhatian kami yang lebih teruja bertukar cerita dan bersedia untuk pulang. Untuk acara sambutan 50 tahun,agak hambar. Makan malam tahun lalu lebih meriah dengan nyanyian dari Adibah Noor dan tahun sebelumnya oleh Nita. Namun,keadaan yang hambar dapat diselamatkan dengan pertemuan semula beberapa kenalan.

Cuti pertengahan semester kali ini bersamaan dengan cuti sekolah memang amat dinantikan. Kebiasaannya cuti UiTM dan cuti sekolah tidak berpadanan waktu. Sehari sebelum cuti ,saya menghadiri konferens dua hari di Hotel Singgahsana,Petaling Jaya. Konferens yang berkait rapat dengan penyelidikan Phd saya.

Di pertengahan cuti saya mendapat jemputan memberi latihan kemahiran komunikasi bahasa Inggeris selama 2 hari untuk staf di Kementerian Pengajian Tinggi di Putrajaya. Afiqah pula perlu berkursus di Mersing di waktu yang sama. Nampaknya,Afiqah sudah mulai ikut jejak langkah saya berkursus ke sana ke mari. Adib pula mesyuarat ahli lembaga pengarah di Shah Alam.

Kami sekeluarga bertemu semula di Gunung Ledang Resort. Saya memandu dari Putrajaya, mereka bersama-sama sanak-saudara,sepupu sepapat saya dari UiTM Johor. Lima bilik telah kami penuhi.

Pagi Jumaat,22 Ogos kami mencecah kaki menikmati kesegaran air dari gunung. Saya tidak berpuashati setakat di kaki gunung sahaja lalu memanjat sehingga ke Kolam Puteri,iaitu ketinggian hanya 900 kaki. Ini bukan pertama kali saya memanjat sehingga ke sini. Pertama kali, 22 tahun yang lalu, semasa mengikuti Pasukan Pandu Puteri sekolah. Kedua, bersama-sama Katia,rakan baik saya dari Itali pada tahun 1994. Ketiga,pada tahun 2004,saya bersama-sama jurulatih PLKN dan tidak ketinggalan saya membawa Arif dan Afiqah yang pertama kali memanjatnya. Keempat, membawa Minea,anak angkat saya dari Finland pada tahun 2006. Jadi ini merupakan kali kelima saya memanjatnya. (Tidak termasuk sewaktu saya berkunjung beberapa kali tetapi setakat di kaki gunung).

Kelima bagi saya tetapi pertama kali bagi suami saya ,Adib. Uniknya pendakian kali ini ialah kami tidak memakai kasut. Pendakian ini tidak dirancang. Mula-mula berjalan di celah-celah batu. Afiqah dan Arif yang telah 2 kali mendaki amat teruja sekali walau mereka tahu jalan ke sana agak jauh dan tinggi lagi. Hanya kami bertiga ketahui berapa jauh lagi.

“Jauh lagi ke?” soalan ini bertalu-talu ditanya.
Kami asyik memberi semangat,”Hanya sekejap lagi sampai.”

Sesampai di Kolam Puteri,saya memulakan ‘hidroterapi’ percuma ciptaan Ilahi setelah ‘bersauna’ ketika mendaki. Segala puji bagi Allah!

Saya amat merindui suasana begini. Sewaktu di universiti saya merupakan ahli kelab ‘Hiking & Camping’. Gunung Jerai, Gunung Tahan, Gunung Pulai pernah didaki dan berbagai aktiviti perkhemahan dan tahan lasak saya turuti.
23hb Ogos merupakan hari yang begitu banyak undangan.

Tengahari ke undangan majlis perkahwinan adik ipar Prof Kamil di Jementah,diikuti kunjungan ke kampong untuk majlis Yaasin, tahlil dan doa selamat. Dua undangan di Batu Pahat diwakili ibubapa saya sahaja. Ahad pula kami penuhi undangan perkahwinan anak saudara Kak Hai,iaitu kakak Adib di Melaka.

Isnin ,25 Ogos,percutian telah tamat dan kelas berlangsung seperti biasa.
Malam 26 Ogos,saya dijemput memberi ceramah serta memberi demonstrasi teknik ikatan tudung untuk para siswi. Sesi 2 jam ini lebih kepada bengkel di mana saya menunjukkan beberapa teknik ikatan tudung dan juga selendang.
27 dan 28 Ogos saya dipenuhi dengan menanda rangka tugasan untuk 2 kelas yang berjumlah kurang lebih 60 orang.
Ah...3 hari lagi tamatlah bulan Ogos.

30 Ogos, saya masih di UiTM Johor untuk kelas PLK(Pelajar Luar Kampus).
31 Ogos, ke Batu Pahat sehingga 2 September.
Semasa di Batu Pahat pada 1 September ,saya bertembung dengan seorang pembaca blog ini dan beliau berkata,”Lama tak update blog,ya?” “Sibuk?”

Nah,telah saya kisahkan bagaimana ‘terhilangnya’ entri bulan Ogos saya.

No comments: