Sunday, September 07, 2008

Masjid As-Syakirin UiTM Johor Sesak

Malam ketujuh Ramadan

Usainya mengerjakan Tarawih dan Witir di masjid As-Syakirin UiTM Johor malam tadi mencetus ilham penulisan ini. Ini merupakan malam keempat saya sekeluarga ‘bersenang-senang atau duduk istirehat’(maksud Tarawih) di sini.

Sangkaan saya,Sabtu malam begini sudah pastinya keadaan masjid berkurangan pengunjungnya berbanding hari Rabu, Khamis atau Jumaat kerana kebiasaannya siswa siswi gemar untuk pulang ke kampong halaman masing-masing. Mungkin juga mereka baru sahaja pulang pada minggu yang lalu.

Apapun alasan mereka masih di sini,hati menjadi senang melihat keadaan masjid yang penuh sesak dengan siswa siswi.

Walaupun pada waktu solat Maghrib,hanya 2 saf siswi,menjelang Isyak dan membawa ke solat Terawih,saf siswi bertambah menjadi 10 saf dan setiap saf berjumlah kurang lebih 50 orang dan ini bermakna kira-kira 500 Muslimat berkumpul berlumba-lumba untuk menghampirkan diri kepada Allah s.w.t. Tirai yang memisahkan Muslimin dan Muslimat telah 3 kali diperbesarkan untuk memberi ruangan lebih kepada Muslimat yang pada asalnya tidak mendapat tempat sehingga Imam mengumumkan mereka bolehlah juga bersolat di ruangan tepi masjid. Ruangan solat Muslimin telah dipenuhi Muslimat.

Kurang pasti pula saya berapa saf dipenuhi Muslimat. Tapi masjid memang penuh sesak.

Yang pasti, saya mohon dengan tertunainya solat malam pada bulan Ramadan ini,
“Allah mengampuni semua dosa kami yang lalu.”

Insya Allah! Alhamdullilah!

No comments: