Sunday, September 07, 2008

Nostalgia September 1990

Pilihan perlu dibuat kerana kedua-duanya jatuh pada tarikh yang sama.

Ikuti bas rombongan 2 minggu keliling Australia bersama-sama rakan pertukaran pelajar pelbagai negara atau seminggu bersama keluarga angkat menikmati salji dan berski( meluncur salji). Atas dasar kewangan, saya memilih yang kedua.

7 September 1990
Di sebelah malam,kami sekeluarga sibuk mencuba pakaian untuk ber’ski’. Berlapis-lapis lengkap bersarung tangan,sarung kaki dan muka.

8 September
11.15am bergerak dari rumah di 1, Brisbane Street,Illawong,terletak di pinggiran barat daya Sydney menghala ke Snowy Mountains. Lebih tepat lagi ke rumah penginapan di Jindabyne.

9 September 1990
Hari pertama kami ke Guthega. Hanya sempat menyewa peralatan ski dan kasut but. Perasaan teruja melihat salji sejurus terkenang air batu campur(ABC) di Malaysia. Nampaknya mudah untuk membuat ABC di sini,hanya mengepal salji,campurkan sirap,susu dan apa saja buah-buahan yang dikehendaki.
Salji masih tebal di penghujung musim dingin. Namun panas matahari terik tetap terasa memanahi muka walau udara kering dan kedinginan tetap terasa.
Ini kali kedua saya melihat salji secara dekat. Pertama kali pada 1 Julai 1990,sekadar memegang dan membaling kepalannya sewaktu pertukaran 2 minggu bersama-sama keluarga lain yang menetap di Nowra.

10 September 1990
Hari pertama ‘skiing’ di Guthega dan sayamendaftar ke ‘sekolah ski’ untuk 2 hari. Jurulatihnya bernama Mike. Pengalaman ini tidak saya sia-siakan untuk belajar sehingga saya bebas meluncur sendirian bagai peluncur professional. Tidak semudah bagai disangka. Beberapa kali saya terjatuh dan untuk bangkit semula dengan papan ski yang panjang juga bukanlah mudah. Untuk bergerak tanpa meluncur ke kawasan yang lebih tinggi, papan luncur perlu digerakkan sedikit tertanam. Sesampai di tempat yang tinggi, barulah boleh meluncur ke bawah dengan gerakan kaki yang sedikit membengkok. Gerakan secara lurus agak laju dan memerlukan kawalan. Gerakan zig zag lebih perlahan tetapi perlukan imbangan dan gerakan membengkokkan kaki.
Walau kemahiran masih di tahap rendah, saya hanya redah. Cuba ke tempat yang lebih tinggi dengan menaiki chair lift lalu turun semula. Chair lift merupakan pengangkutan serupa kerusi yang boleh menempatkan 2 orang menyerupai cable car tetapi tidak bertutup. Ada juga tempat yang menggunakan t-bar. T-bar pula, sesuai dengan namanya,pemegang berbentuk ‘t’ perlu dipaut untuk memudahkan pergerakan ke kawasan tinggi tetapi kaki dan papan luncur masih jejak di tanah dilitupi salji. Berbeza dengan chair lift yang boleh membawa ke tempat yang lebih tinggi sehingga kaki tergantung sahaja. Beberapa kali saya mencuba untuk menghilangkan rasa gemuruh. Perasaan bimbang saya ketepikan semuanya.

Satu ketika saya ‘dipaksa’ naiki chair lift dari bahagian bawah pergunungan untuk ke bahagian atas pergunungan bersama-sama Dr A. Dia tidaklah pemalu bagai disangka dan menyatakan hasrat untuk ke Malaysia.

11 September 1990
Hari kedua di sekolah ski. Jurulatih hari ini bergelar Jim. Saya nekad untuk meluncur ke kawasan yang lebih mencabar. Hari ini banyak kali saya terjatuh. Paling teruk ketika meluncur di kawasan lereng bukit. Saya hilang kawalan dan melompat melepasi laluan seakan terjun ke bawah. Papan luncur juga terlepas dari kaki dan meluncur turun terus ke bawah. Dada saya bedetak kencang, kaki menggigil, kecut perut. Jim terpaksa meluncur ke bawah untuk mendapatkan papan luncur saya. Kasihan juga melihatkannya terpaksa mengambil papan luncur saya dan naik semula tanpa bantuan chair lift atau T-bar. Agak memakan masa untuk ke arah saya semula kerana bukan mudah untuk bergerak dengan papan luncur dari arah bawah ke atas. Saya dinasihatkan untuk berehat seketika untuk menenangkan keadaan. Sebaliknya,saya teruskan juga walau perasaan masih cemas dan kaki masih menggigil. Sebetulnya saya tidak mahu membuang masa melayan perasaan tersebut dan seterusnya kekurangan waktu untuk menikmati kepuasan melakukan sesuatu yang tidak pernah dilakukan seumur hidup.
Sebentar kemudian waktu solat tiba, kami sekeluarga menunaikan solat di atas salji. Dingin terasa saat dahi menyembah bumi dilitupi salji .Namun, tanggungjawab kepada pencipta keindahan alam ini tidak ditinggalkan.

12 September 1990
Giliran saya memasak hari ini,untuk 15 orang kesemuanya. Saya tidak turutserta berski pada hari ini. Hanya memasak dan mengemas. Menu pilihan mereka ,nasi goreng. Saya turut memasak sambal tumis, sate dan sambal kacang. Sewaktu mengemas, buku-buku perubatan Dr A bersepah di ruang tamu. Eh,nama saya tertera di cebisan kertas dalam bukunya???Oh tidak...

13 September 1990
Hari ini sangat sejuk dan salji turun lebat. Pun begitu,peluang ke Guthega tidak saya lepaskan dan saya gunakan sepuas-puasnya untuk berski berulang kali dan setiap kali di tempat yang lebih tinggi dan mencabar. Kata-kata ‘No guts, no glory dan no pain,no gain ‘ menjadi pegangan. Bila jatuh, bangun semula dan sambung meluncur. Ibu angkat saya bersuara,’gila’ betul budak perempuan Melayu ini, meluncur salji di saat salji turun lebat. Saya tidak peduli.

14 September 1990
Beralih ke Thredbo pula untuk meninjau kawasan di sini. Memandangkan kos meluncur di sini lebih mahal, kami sekadar minum –minum dan pergi ‘bush walking’. Seronok juga pergi berjalan di sekitar jeram dan kelihatan wombat di sana sini.
Di sebelah malam,Dr A membawa saya,Sara,Karen dan Lucia keluar ke restoran Mexico.
Rancangan masadepan saya menjadi persoalan sewaktu hidangan makan malam. Niatnya yang pernah disampaikan kepada ibubapa angkat saya dan seterusnya dipanjangkan kepada ibubapa saya 6 bulan yang lalu masih tersimpan rupanya.

15 September 1990
Perjalanan balik dari Jindabyne bermula pada jam 11.30 pagi dan meninggalkan seribu satu kenangan.

Inginkah anda semua membaca kisah setahun saya di rantau orang?

Apakah yang berlaku sebelum September dan selepas itu sehingga Januari 1991?

(Kisah ini akan dirincikan lagi dalam novel remaja saya yang masih di dalam proses penulisan)

10 comments:

neomesuff said...

Yes yes..nak tahu lagiiii ;-)

MYA MARJA said...

Assalamualaikum,
Pengalaman yang indah, membahagiakan pastinya. Selamat terus berkarya, puan.

Anonymous said...

yup..nak th lg..menarik sgt! sehingga sy betul2 tertarik!
hihihi.. :-)

g [y] t u said...

seronok sangat!! kenangan yang hebat. Terasa ingin melalui pengalaman ini seperti mana Puan laluinya. Saya harap Puan dapat menamatkan novel Puan nie. Saya tidak sabar menantikannya. :))

::ayn:: said...

menarik menarik :D

tralalalalaalynn said...
This comment has been removed by the author.
tralalalalaalynn said...

yeapp sure its fun kn Puan :D
sy blh imagine the scenery kat sana hehe
sy hrp Puan blh teruskn karya Puan
;D

Aku Bernama Hanisa said...

Oh..yeahh!!

besnyer....!!

sy nk thu lgi cite ksudahannye
hurm...xsabarnye nk tgu endingnye..hehe

sy hrp puan dpt menamatkan karya puan dgn jayanye..Pashakk!!!

tieyka said...

yupss...

besyer..
hope puan dpt truskan karya puan
keep it up!!

SyAuFInaz said...

best nyeeeee....