Thursday, December 04, 2008

Australia-Hari Pertama (1.12.2008)

LAPANGAN KAPAL TERBANG KINGSFORD SMITH,SYDNEY,AUSTRALIA

Waktu ketibaan di lapangan terbang Kingsford Smith Sydney lebih awal daripada yang saya maklumkan pada Jameela. Jameela,ibu angkat saya,asal orang Australia yang telah 30 tahun memeluk Islam, berjanji untuk berjumpa saya pada jam 1ptg waktu Sydney. Namun kami tiba 3 jam lebih awal.

Walau agak kepenatan 8 jam penerbangan tanpa henti KL –Sydney, Arif dan Afiqah kelihatan amat teruja ketika sampai. Saya melihat sekitar kawasan lapangan terbang dan mengenang kembali kenangan silam. Ada juga persamaan.

Sekitar jam 1ptg,saya terpandang kelibatnya dari jarak sekitar 100 meter,tercari-carikan saya. Penampilan pakaiannya masih seperti dulu, kemeja lengan panjang ,seluar panjang dan bertudung.

“Jameela” saya menegurnya.

Sebaik terpandang saya, kami saling meluru dan berdakapan erat dengan mata bergenang tanda gembira.

Perjalanan ke Razorback dipenuhi dengan perbualan antara saya dan Jameela manakala Adib, Afiqah dan Arif sekali sekala mencelah apabila disoal. Kami singgah di Camden kerana Jameela perlu ke bank dan mendapatkan bread rolls.

Bercakap berdasarkan pengalaman lampau saya menyampaikan kepada Adib, Afiqah dan Arif,
“ Makan tengahari di sini bukan nasi seperti di Malaysia. “


EL-JANNAH,MOUNT HERCULES ROAD,RAZORBACK

Saat tiba di Razorback saya cuba menjejaki kenangan lalu. Tercari-cari imej yang tersimpan dalam kotak kenangan untuk dipadankan dengan imej terkini. Padanan ditemui walau ada perubahan .

Lantas saya bersuara memberi penerangan kepada Afiqah dan Arif, “ Ibu pernah menunggang kuda sehingga ke jalan ini, berbasikal di sekitar jalan itu, melihat sekawan lembu dan kambing biri-biri di sini, melihat pemandangan indah di sini”. Lagak seakan pemandu pelancong.

El-Jannah terkini tidak lagi di Rotherwood Road tetapi di Mount Hercules Road.
Pemandangan kawasan keluasan ladang sekitar 200 ekar memang imej yang tidak pernah tersimpan. Tanah ini mereka baru terokai sejak 10 tahun yang lalu. Jameela menunjukkan permulaan kawasan ladangnya yang dipenuhi dengan 40 ekor lembu,diikuti 4 ekor unta, 20 ekor kuda. Menyusur masuk ke laluan utama yang dipagari pintu otomatik, kami melalui reban ayam,jumlahnya sekitar 10 ekor , termasuk ayam belanda dan beberapa ekor burung merak.

Perlahan-lahan Toyoto Land Cruiser pacuan 4 roda yang dipandu Jameela mendekati kawasan rumah ini.




Saya rasa sungguh terharu. Rumah bagai istana ini belum siap sepenuhnya. Mereka bertungkus lumus menyiapkannya salah satu bilik di tingkat bawah selama seminggu. Satu bilik khas untuk kami sekeluarga mereka sediakan sedangkan mereka masih lagi tinggal di kabin sementara yang telah dihuni sejak 10 tahun yang lalu.
Pendek kata, kamilah yang merasmikan rumah itu.

Jangkaan saya tepat sekali. Sampai di rumahnya bread rolls yang dibeli tadi menjadi hidangan makanan tengahari beserta salmon dalam tin berlapiskan salad dan mayonis.

Acara seterusnya-mandi ,solat,berehat.
Sementara itu, Jameela sibuk menyiapkan bilik kami dengan memindah masukkan perabot seperti katil,cadar,almari dan segala keperluan. Ringkasnya, mengalahkan hotel bertaraf lima bintang.

Petang itu, Afiqah dan Arif, yang amat menyenangi binatang, diberi tugasan memberi makan kucing,ayam dan memberi susu kepada anak kambing.

Maka bermulalah pengalaman mereka hidup di ladang.

1 comment:

Anonymous said...

Suatu waktu dulu,pernah juga terfikir untuk menetap di Brisbane, tapi bila teringatkan sambal belacan dan petai segar, keinginan menjajah negara asing sedikit goyah.
Sekarang, banyak mengembara melalui buku, walaupun sering juga di asak perasaan "ingin"kembali kepada waktu dulu...