Monday, December 01, 2008

Dari Cita-cita ke Nostalgia membawa ke Realiti

Persiapan ke Australia dibuat dengan sungguh pantas. Pembelian tiket hanya dibuat seminggu sebelum berangkat. Alhamdulilah, niat ikhlas zaman sebelum berkahwin tertunai dengan kurniaan rezeki.

Kegusaran keadaan kesihatan kandungan beberapa minggu lalu dipinggirkan seketika dan berubah kepada tekad untuk membentang kertas kerja di Sydney Universiti. Andai dilihat secara kasar ,ada rakan yang tertanya-tanya bagaimana dalam waktu mengajar 23jam seminggu saya dapat juga menulis untuk pembentangan kertas kerja. Ditambah pula di dalam keadaan awal mengandung yang beberapa minggu sebelum mengalami sedikit pendarahan. Saya juga tiada pembantu rumah. Sejujurnya saya bukanlah kuat disiplin dari segi menyudahkan penulisan akademik. Namun setiap tahun,saya berjaya juga membentang kertas kerja sekurang-kurangnya satu peringkat kebangsaan dan satu lagi peringkat antarabangsa yang diadakan dalam negeri sejak saya mula bergelar pensyarah sejak 5 tahun yang lalu. Selain itu saya juga terlibat dengan tugasan non-akademik yang lain. Hanya kali ini saya dapat membentangkan kertas kerja di peringkat antarabangsa di luar negara. Setinggi-tinggi penghargaan harus saya berikan kepada suami saya,Adib dan anak-anak saya ,Afiqah dan Arif yang amat memahami kesibukan saya dan tidak menuntut lebih dari kemampuan saya dari segi pengurusan keluarga. Sebagai seorang isteri dan ibu,perasaan bersalah pasti timbul apabila urusan rumahtangga tidak dapat dijalankan dengan sempurna bak surirumah sepenuh masa. Semestinya waktu tidur turut terkorban dalam usaha menyelesaikan kertas kerja.Sokongan mereka dan cita-cita saya menjadi pemangkin. Ditambah dengan keinginan percutian membawa keluarga bercuti di rumah keluarga angkat.

Bagai mimpi, kami berempat beranak menjejak kaki ke bumi kangaroo. Alang-alang bercuti,saya mengambil keputusan untuk bercuti selama yang mungkin.

Penerbangan pada asalnya melalui Thai Airways telah berganti kepada MAS kerana lapangan terbang di Bangkok telah ditutup. Menurut jadual,kami seharusnya berlepas pada jam 8.55pm dan tiba di Bangkok pada jam 10 dan berlepas ke Sydney pada jam 12 dan sampai di lapangan terbang Kingsford Smith , Sydney pada 1.10pm. Sehari sebelum berlepas, saya menerima panggilan dan waktu berlepas ditunda ke 11.25pm pada 30hb November.

Waktu ketibaan 10.15am waktu Australia.

No comments: