Thursday, December 04, 2008

Australia-Hari Kedua(2.12.2008)

Saya tidak membuat sebarang perancangan untuk lawatan ke kawasan pelancongan. Saya hanya ingin keluarga saya merasai suasana kehidupan yang pernah saya alami 17 tahun lalu. Pengalaman menguruskan kuda dan binatang ternakan lain tidak dapat dirasai dengan lawatan ke kawasan pelancongan.

Pada hari kedua kami masih lagi menghabiskan masa di ladang.
Pada sebelah malamnya, Adib mengikut Kamal,anak sulung dan Humza, anak bongsu mereka memburu arnab dan musang di sekitar kawasan rumah. Arnab yang diburu menjadi hidangan kucing peliharaan mereka.

Malam itu juga saya mendapat satu berita.

Selepas makan malam,saya meminta buku direktori untuk menjejaki seorang guru yang pernah mengajar saya di Kingsgrove High School. Namanya Mrs Judith Falconer.
Semasa di tingkatan 4 & 5 saya tidak berpeluang mengambil subjek Pendidikan Seni Lukis walaupun amat meminatinya kerana ‘terpaksa’ mengikuti jurusan Sains. Semasa di Year 12,saya mengambil peluang keemasan untuk memilih subjek Seni Tampak. Kami diminta untuk membuat satu kerja seni ‘major’ dan di sanalah saya telah menghasilkan lukisan terbesar saya. Sewaktu proses menyudahkan projek ini, saya terkena cengkering lalu terpaksa tinggal di rumah. Mrs Falconer,yang kebetulan duduk berdekatan dengan rumah saya sering berkunjung menghantar tugasan dan lukisan saya ke rumah supaya saya dapat menyiapkannya. Dia menyedari minat saya dan memberikan galakan. Hasilnya lukisan saya dipamerkan di salah sebuah bank di Sydney tetapi saya meminta lukisan itu semula kerana ia mempunyai nilai sentimental bagi saya.

Malam itu saya menyelak direktori dan berjaya mendapat nombor telefon rumahnya.
“May I speak to Mrs Falconer please?”

“Who’s this speaking?” agak serius nada suaranya.

“I’m Shima Nolan(semasa di sana saya terpaksa memendekkan nama saya kerana mereka sukar hendak menyebut nama penuh saya), from Malaysia, used to be her student 17 years ago.” Balas saya dengan teruja walau agak terkejut dengan nada serius suaminya.

“Well Shima,I’ve got bad news for you” “She passed away a few weeks ago, due to breast cancer. “

“I’m so sorry to hear that.”Jawab saya tersekat-sekat sambil menahan dari airmata bercucuran.

Seingat saya Mrs Falconer mungkin dalam lingkungan lewat 40-an usianya kini.

“I’m sure she would be happy to know that you still remember her.” Suaminya membalas.

Saya kehilangan kata-kata. Rancangan untuk bertemu dengannya tidak dapat ditunaikan.
Terkilan!

No comments: