Thursday, March 26, 2009

Rahsia 44 Hari

Saya tidak pasti sebelum ini mengapa tradisi berpantang 44 hari selepas bersalin diamalkan masyarakat Melayu. Menurut pembacaan saya dari buku ‘Ensiklopedia Perbidanan Melayu’ (Anisah Barakah,2007:196), ada rahsia di sebalik angka 44 di sudut ilmu dan tradisi Melayu.

Rahsia alam dan sifat kejadian manusia dilambangkan dengan angka 44 . Alam dikatakan mempunyai 4 penjuru dan setiap penjuru melambangkan unsur tanah, air, api dan angin. Dalam ilmu sufi,sifat kejadian manusia dilambangkan secara makrifat melalui keempat-empat unsur. Di setiap penjuru pula dibahagikan lagi kepada 44 dimensi dan di setiap dimensi dijaga pula oleh 44 malaikat dan mungkin inilah juga sebabnya kita sering mendengar lumrah masyarakat Melayu dahulu menyebut ‘selisih malaikat 44’ atau ‘simpang malaikat 44’.

Ilmu makrifat turut menyatakan perkaitan kejadian alam dan pergerakan cakerawala di mana 4 penjuru alam yang mengandungi 44 dimensi itu berhubung langsung dengan alam nyata. Kejadian manusia,berasal daripada tanah, bermula daripada perjalanan roh melalui 44 dimensi. Tanah ialah makam ketujuh daripada peringkat petala bumi. Justeru,deria rangsang manusia berkait rapat dengan pergolakan kejadian alam.
Proses kematian seseorang pula dikatakan bermula 44 hari sebelum kematiannya,iaitu dipercayai pintu dimensi telah terbuka dan ia menghubungkan alam nyata dan alam ghaib.

Dengan itu, konsep pemulihan seseorang perlu melalui pusingan yang sama dalam proses kejadian manusia,iaitu 44 hari sebagai waktu sempurna pulih sediakala.
Tempoh pantang bagi yang keguguran pula bergantung kepada usia kehamilan. Bagi yang keguguran di usia kandungan antara 2 minggu hingga 3 bulan,perlulah berpantang selama 30 hari. Di usia kandungan 4-5 bulan, pula berpantang selama 40 hari dan di usia kandungan 6 bulan dan ke atas , jumlah hari berpantang adalah 44 hari.
Ibu keguguran perlu elakkan makanan berangin seperti ubi keladi, rebung, sayur keladi, pucuk paku, pucuk ubi, serta terung. Makanan yang sejuk dan menjalar seperti labu, kangkung, kacang panjang, timun dan buah-buahan yang sejuk seperti betik, ciku, langsat,duku, macang,kuini, nangka, cempedak, pisang masak hijau, durian belanda dan tembikai madu juga harus dijauhi. Ikan yang berbisa seperti ikan berduri, terubuk, bawal hitam, tudung periuk, cencaru, tamban, sardine, pari dan makanan laut seperti udang, sotong,kerang, belacan, budu, cencaluk, ikan masin turut ditegah.

Menurut penulis lagi, walaupun petua pantang larang kelihatannya seperti tidak logik atau kejam, ada bukti yang menunjukkan ibu yang melanggar pantang larang ini mendapat alahan seperti sakit bentan urat, demam yang susah turun, rambut gugur, mudah sayu, alahan kulit dan cuaca serta mudah letih.

Rutin pemakanan adalah termasuk meminum jamu dan air ubat periuk yang mengandungi rempah herba akar kayu pelbagai. Pemakaian barut dan bengkung juga penting selepas perut dilumur kapur dan limau di bahagian perut dan disapu param seluruh badan. Urutan seluruh badan didahului sebelum pemakaian bengkung. Kaki perlu disarung stokin,dahi pula dilumur pilis dan rambut diikat kemas dan ketat. Memang buruk rupa dan baunya sewaktu berpantang,salah satu tujuannya dikatakan supaya suami tidak rasa teringin mendekati.

Itulah serba sedikit pantang larang yang dapat diamalkan,ada beberapa lagi perkara yang tidak saya coretkan di sini. Wallahualam!

Apapun, Ensiklopedia Perbidanan Melayu terbitan Utusan Publications ini harus dimiliki oleh semua wanita, khususnya yang sedang merancang untuk hamil,sedang hamil atau yang telah melahirkan. Ia mengandungi 8 bahagian merangkumi sejarah ilmu perbidanan, proses kehamilan,proses kehamilan, proses kelahiran, kaedah rawatan intensif,menyambut kelahiran bayi,ketidaksuburan dan keguguran dan disertakan glosari,senarai doa dan senarai tumbuhan dimuatkan dalam 343 halaman.

Tulisan ini adalah sempena hari ke-44 saya berpantang.

No comments: