Thursday, March 26, 2009

Selawat dan Doa

Disaat solat telah dapat saya tunaikan, hati menjadi tenang dengan beberapa amalan selawat dan doa berikut. Selain doa dan wirid selepas solat,saya suka amalkan, selawat tafrijiyah(11 kali), selawat tib dan ayat 1000 dinar(3 kali). Maksud ayat-ayat tersebut adalah seperti berikut.

Selawat Tafrijiyah

“Ya Allah Ya Tuhan kami, limpahkanlah rahmat dengan sempurnanya dan kurniakanlah kesejahteraan secukupnya ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w rahmat yang dengannya terbuka segala ikatan, hilang segala kesusahan, terlaksana segala hajat dan tercapai segala cita-cita dan dipohonkan kesudahan yang baik, diharapkan turun hujan dengan berkat wajah baginda yang mulia, dan limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan ke atas keluarga dan sahabat-sahabat baginda pada setiap gerakan mata dan hembusan nafas sebanyak bilangan benda yang ada dalam maklumanMu.”

Selawat Tib

"Ya Allah Ya Tuhan kami,limpahkanlah rahmat ke atas junjungan Nabi Muhammad yang dengannya dapat mengubati hati(yang kusut) dan menjadi penawar, menyihatkan badan (dari segala penyakit) yang menyembuhkannya, menjadi cahaya bagi pemandangan (mata) dan menyinarkannya dan limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan kepada keluarga dan sahabat baginda sekalian."

Ayat 1000 Dinar- Surah At-Talaq Ayat 2 & 3

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya).Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakinya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

No comments: