Saturday, April 25, 2009

Laman Web & Peperiksaan

Laman web UiTM Johor akan dijadikan penanda aras kepada semua cawangan lain di seluruh Malaysia. Sepanjang 2 hari yang lalu, saya telah ditugaskan untuk mengikuti kursus Joomla 1.5 dan bertindak sebagai penulis buat Akademi Pengajian Bahasa. Kami ditunjukkan cara dan perkara asas yang penting untuk diletakkan ke dalam web. 2 hari belum mencukupi untuk menyelesaikan segala pemindahan maklumat yang ada. Perkara yang lebih mencabar ialah untuk mendapatkan maklumat setiap orang pensyarah dan juga gambar dan aktiviti. Maklumat kursus pula tidak terdapat dalam bentuk softcopy dan perlu ditaip semula. Setakat ini, perkara asas seperti maklumat setiap kod kursus yang ditawarkan dalam jabatan bahasa Inggeris, Mandarin dan Arab telah dapat disempurnakan. Direktori asas senarai pensyarah terkandung maklumat jawatan, nombor telefon dan alamat emel juga telah selesai ditaip. Kini saya perlu mendapatkan maklumbalas setiap pensyarah berkaitan biodata masing-masing yang telah saya emelkan template CVnya. Jam 5 petang semalam ,kursus pun berakhir dan saya pula mengatur langkah ke bilik gerakan peperiksaan.

Peperiksaan BEL311 tamat jam 5.45 pm dan bungkusan kertas peperiksaan tiba sekitar jam 6 petang dan saya pun mengambil bungkusan kertas yang perlu disemak dengan penuh teruja. Dua hari ini tumpuan saya beralih pula untuk menyemak dan menilai kertas peperiksaan 14 halaman soalan kefahaman dan esei. Eh,mana ada cuti walau Sabtu dan Ahad! Mesyuarat semakan akan diadakan untuk membincangkan segala permasalahan yang timbul pada Isnin pagi. Semuanya perlu selesai disemak dan markah perlu diisi, dicetak,disemak semula dan dihantar sebelum 1hb Mei ini. Saya sendiri mensasarkan semuanya selesai pada 29 April ini kerana 2 bungkusan kod kursus BEL120 pula menunggu untuk disemak pada hari tersebut.

Dalam masa 4 hari sahaja? Baiklah saya beredar dari skrin ini untuk memastikan kerja selesai selaras sasaran. Esok saja akan saya mulakan kerana memberi laluan kepada mata, minda dan tubuh beristirehat secukupnya sebelum memulakan tugasan. Tambahan lagi, jam 4 pagi nanti perlu menghantar Afiqah dan Arif ke sekolah pula. Mengapa? Tunggulah coretan saya seterusnya.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.