Sunday, June 28, 2009

Langkah Masjid Nabawi

Selepas Zohor, 3 Jun 2009

Kami tetap di Masjid Nabawi sehingga ke solat Zohor. Dalam perjalanan pulang ke hotel saya menemani emak melalui jalan pintas keluar kerana Kak Adib perlu mengetuai jemaah perempuan yang lain mengambil barang masing-masing di pintu masuk tadi.

Langkah kami terhenti beberapa kali di sebalik tiang-tiang kerana emak agak kelelahan. Saya memimpin emak sehingga emak bersedia untuk berjalan semula. Mukanya kemerahan. Saya bercadang untuk mengambil kerusi roda sementara emak menunggu sebentar di sebalik bayang salah satu tiang. Mereka perlukan kad pengenalan diri saya ditinggalkan untuk mendapatkan sebuah kerusi roda. Namun saya datang sehelai sepinggang,paspot tiada, kad pengenalan pun tiada,hanya tag nama.

Akhirnya,kami berjalan perlahan-lahan sahaja sehingga sampai ke hotel. Sesampai di hotel saya meminta Adib mencari kerusi roda untuk emak. Emak sebenarnya masih kuat berjalan cumanya nafasnya sahaja tercungap-cungap dan mukanya agak kemerahan dek bahangnya matahari. Selepas makan tengahari dan berehat seketika,pada jam 3.00 petang kami bergerak ke masjid semula.

Emak agak berat hati untuk disorong saya tetapi terpaksa mengalah setelah kerusi roda berada di depan matanya dan diarah duduk oleh anak menantunya. Kami di masjid sehingga Maghrib.

No comments: