Sunday, June 28, 2009

Madinah-Jejak Rasul

9.00pm,2 Jun 2009

Ustaz Ahmad Akmal, mutawif kami memberikan sedikit taklimat sebelum kami bergerak menuju ke Madinah. Beliau menasihatkan kami berehat dan melelapkan mata kerana perjalanan memakan masa kira-kira 6 jam dari Jeddah ke Madinah. Sebelum meneruskan perjalanan kami berhenti seketika untuk makan malam yang telah disediakan seorang sebungkus dan bersolat Jamak Qasar Maghrib dan Isyak di masjid berhampiran.

Apabila bas mula bergerak,hati saya berdebar semula. Terasa kecut perut juga mengenangkan akan tiba ke Madinah tidak lama lagi. Tidak lama kemudian lampu bas pula ditutup dan di kiri kanan jalan pula gelap gelita kecuali sekali sekala saya dapat membaca papan tanda menunjukkan jarak dan nama tempat. Lantas saya berfikir eloklah saya melelapkan mata dan berniat untuk jaga sewaktu bas memasuki kawasan Madinah.

Walau tidur-tidur ayam,saya rasa cukup untuk melepaskan lelah perjalanan sejak 31hb Mei,iaitu dari UiTM Segamat-Batu Pahat-Johor Baru-Singapura-Colombo-Jeddah-Madinah,akhirnya!

3.30am,3 Jun 2009,waktu Madinah, saya terbaca papan tanda menunjukkan bas memasuki perkarangan Madinah. Bagai mimpi,hati...??? Airmata deras mengalir ke pipi.

Ustaz Ahmad Akmal mengumumkan kepada kami bahawa kita telah sampai di kawasan Madinah. Beliau memetik ayat 82,Surah At-Taubah yang bermaksud “Maka hendaklah mereka tertawa sedikit dan menangis banyak,...” Beliau juga menasihatkan kami berbanyakkan selawat ke atas Rasulullah saw.

Bas berhenti di tepi hotel Mawaddah Safwah,kira-kira 50 meter ke pagar Masjid Nabawi. Subhanallah! Hati melonjak ingin ke sana segera. Barang dipunggah,kunci diberi,kami diarah bertemu selepas sarapan untuk ke Masjid Nabawi. Saya berdoa saya mendapat peluang itu.

Saya sekeluarga,Adib, Afiqah,Arif dan Mak ditempatkan di bilik 112 yang memuatkan 4 buah katil bujang sederet. Alhamdulilah selesa. Adib dan Arif bergegas mengambil wudhu’ untuk ke masjid Nabawi walaupun yang lain sedang berehat di bilik masing-masing. Dek keuzuran,saya masih belum dapat turut serta, namun doa saya termakbul. Selesai mandi wajib,saya berkesempatan solat Subuh di bilik hotel sahaja.
Kakak sulung Adib, yang bernama Adibah tetapi kami panggil Kak Adib,dilantik untuk menjadi mutawifah untuk membawa jemaah perempuan. Keluarga kami sahaja terdiri daripada 14 orang dan jumlah ahli rombongan kelolaan Tiram Travels,iaitu anak syarikat Johor Corp, kesemuanya adalah 40 orang.

Keluarga kami 14 orang termasuk Mak Adib, keluarga saya 4 orang,keluarga Kak Adib,4 orang;iaitu Abang Usop,anak mereka Wan dan Aliya,keluarga abang Khir 5 orang,termasuk mak mertuanya, Kak Tipah, Ira dan Intan.

Hidangan sarapan dijamah,kami bertemu semula jam 8.00pagi menuju ke Masjid Nabawi.
Jemaah perempuan bergerak di bawah pimpinan Kak Adib. Kami bergerak ke pintu 25,iaitu laluan yang dibenarkan untuk kaum Hawa. Langkah seiring selawat atas nabi. Raudhah dituju. Ramainya yang berpusu-pusu ke sana. Tiba-tiba saya diberitahu telah berada di kawasan Raudhah,ada yang bersolat ada yang membaca doa dan ada yang bertolak-tolakan untuk bersolat dan berada hampir di makam Rasulullah. Keadaan sungguh sesak di kawasan seluas 300 meter persegi itu. Agak kebingunganseketika namun saya teruskan solat kerana jika masih terpinga-pinga akan disuruh keluar. Sejurus selesai,saya diarah keluar. “Ibu,keluar,keluar,keluar!” Teriak pengawal wanita di situ.

Saya rasa solat dan doa yang dilakukan sebentar tadi tidak kusyuk dan tergesa-gesa lalu bercadang untuk masuk kali kedua. Saya masuk semula dan melencong ke arah kiri, menghampiri makam Rasulullah yang ramai dipenuhi wanita berpakaian serba hitam. Wanita bertelekung putih seperti saya seakan ‘terlarang’ ke sana oleh para pengawal di situ tetapi saya buat tidak peduli dan teruskan niat ke sebelah kiri. Teriakan mereka menyuruh keluar tidak saya hiraukan. Saya dapat ruangan betul-betul di saf hadapan penghadang. Di rakaat kedua,solat saya terhenti apabila seorang wanita berdiri betul-betul di hadapan saya dan bersolat. Keadaan memang sungguh sesak sekali dan saya memang diapit seluruh arah.

Saya berdoa untuk dipermudahkan mengerjakan solat di sini. Namun andai kesakitan yang dirasa dan andai ditakdirkan mati tersepit di sini,apalah lagi yang hendak diminta. Berbahagialah dapat mati di taman syurga Raudhah,kata lintasan hati. Saya berganjak ke sebelah kanan. Alhamdulilah ruang kali ini agak luas untuk saya bersolat dengan selesa dan penuh kusyuk, seperti hanya saya sahaja di sana,menyerah diri,mohon ampun dan mohon hajat dimakbulkan.

No comments: