Friday, June 19, 2009

Perasaan Eksklusif Umrah Pertama

Terlalu banyak yang ingin dipindahkan dari catatan jurnal peribadi coretan tangan pengalaman perjalanan ke Tanah Suci ke blog. Tiada online langsung sepanjang di sana,hanya ‘online’ dan ber’chatting’ dengan Kekasih Yang Maha Pencipta. Dialog hati yang khusus untukNya sahaja.

Kini saya mengerti sepenuhnya mengapa ramai yang berulangkali ingin menjadi tetamuNya. Saya amat bersyukur diberi perasaan sebegini. Perasaan sebegini yang Allah serapkan dalam jiwa. Perasaan yang tidak dapat digambarkan dengan kosa kata yang biasa biasa dan kata sifat yang tiada dalam mana-mana kamus manusia.

Gembira,seronok,best,hebat,syahdu ,indah semuanya tidak menepati gambaran rasa. Malah,kata kata tersebut terlalu biasa.

Saya mengalami perasaan eksklusif yang dikurnia Ilahi kepada hambaNya.

Sekembalinya saya ke Malaysia,saya jadi suka untuk tidur walau kadangkala sukar untuk tidur. Bukan kerana kepenatan atau akibat tidak cukup tidur,tetapi kerana dalam tidur saya dapat mimpi yang amat indah.

Malam ketiga kembali ke Malaysia, saya bermimpi bersolat di Raudhah,kemudian menjingkit jingkit cuba melihat mimbar Rasulullah dan makam Saidatina Aishah. Tulisan,warna dan hiasan terukir jelas di mata saya.

Malam semalam saya bermimpi lagi.
Saya memasuki suatu bilik yang mempunyai jendela kayu usang namun apabila menjengah ke luar tingkap saya terpandang menara dan kubah hijau di makam Rasulullah. Kemudian azan berkumandang di dalam mimpi.

Setiap solat saya kini terpandang pintu Multazam,pancuran emas dan Kaabah.

Bagaimana boleh rasa seakan rindu sebegini ?
Saya katakan ‘seakan rindu’ kerana saya pasti ia lebih dari rindu.
Kalau boleh ingin saya katakan kepada setiap orang yang saya jumpa pengalaman dan perasaan ini.

Apa yang boleh saya sarankan ialah pasanglah niat dan berdoa dan PERGILAH KE SANA untuk merasai perasaan ekslusif ini! Subhanallah Alhamdullah Allahuakbar!
Coretan jurnal perjalanan saya akan dikongsi andai tergerak hati memindahkannya ke sini.

Nota: Baru pulang ke UiTM Segamat 14 Jun dan kini di Shah Alam sejak 17 Jun, mengikuti kursus 3hari di UiTM Malaysia,Shah Alam yang berakhir 4.30pm dan bersambung program ‘teambuilding’ mulai 8.30 pm tadi dan berakhir pada Ahad,21 Jun ini.

Dari meja di Bilik A3508D,UiTM Puncak Alam mengharapkan tidur saya nanti diiring mimpi di sana lagi.

2 comments:

Anonymous said...

Bertuahnya menjadi tetamuNya! Beruntungnya merasa perasaan eksklusif!! Doakanlah saya juga bakal ke sana segera!

Melihat Kesunyataan said...

Salam,
Bolehlah nukilkan kisah dan pengalaman selama mengerjakan Umrah untuk tatapan kita semua.