Thursday, July 02, 2009

Madinah-Hari Terakhir

5 Jun 2009

Sejak jam 3 pagi saya berkunjung ke Masjid Nabawi untuk Qiamulail sehingga ke solat Subuh. Jemaah perempuan dinasihatkan membuat ziarah Wida’ awal iaitu pada jam 8 pagi kerana kami akan bergerak ke Makkah sejurus selepas solat Jumaat. Sebelum membuat ziarah wida’,kami mengambil peluang untuk menunaikan beberapa solat sunat dahulu. Niat untuk ke Raudhah lagi tidak dapat dilaksanakan pada pagi itu kerana pada hari Jumaat laluan ke sana untuk pihak perempuan ditutup seawal jam 8.30am. Namun saya bertekad dan bermohon agar kunjungan itu bukanlah yang terakhir kalinya.

Saya keluar dari Masjid Nabawi dengan langkah yang longlai sekali. Saya membiarkan bahang udara membakar pipi,peluh menitik ke lantai,tapak kaki diseret,mata merakam setiap sudut yang mampu saya rakam, sebagai saksi saya di sini. Selawat atas Rasulullah mengiringi gerak langkah ke hotel, kesayuan berbaur keazaman kembali lagi.

No comments: