Thursday, August 20, 2009

Cobaan

Isnin malam yang lalu,kedua-dua Afiqah dan Arif dibawa ke Klinik Zohar. Suhu badan Arif meningkat dan Afiqah pula saya jangka mengalami cengkering (chicken pox). Jangkaan benar,kedua-duanya diberikan cuti sakit.

Namun Afiqah tidak mahu bercuti. Cobaan baginya. Selasa pagi merupakan peperiksaan percubaan UPSR dan dia tidak mahu terlepas menghadapi peperiksaan itu. Dia dikuarantin dan menjawab semua peperiksaannya di perpustakaan sekolahnya.

Sedih hati saya melihat Afiqah namun tidak saya gambarkan rasa itu di hadapannya. Saya mahu dia tabah menghadapinya. Ternyata dia amat bersabar dengan cobaan ini. Sedikit rungutan pun tidak saya dengari. Saya hanya memberinya semangat dan bersolat hajat mohon pada Allah dipermudahkan baginya.

Seluruh bahagian badan dan muka telah dipenuhi gelembung-gelembung yang amat tidak selesa. Belas sungguh melihat keadaan tubuhnya apabila saya meratakan losyen calamine. Saya tidak dapat menemaninya sepanjang masa.

Selepas Isyak malam tadi,saya dijemput mengadili pertandingan marhaban antara kolej dan selepas itu berjumpa beberapa pelajar blok Baiduri yang mempunyai masalah bilik terkunci,masalah dengan rakan sebilik dan sebagainya.

Jam 12.30 pagi barulah kembali. Saya mengajak Afiqah tidur bersama-sama saya sekatil malam tadi. Hari ini merupakan hari terakhir peperiksaan percubaannya. Saya iringi usahanya dengan doa seorang ibu kepada anaknya.

Berbeza Arif. Dia diberi cuti dan berehat di rumah sepanjang dua hari. Namun di malam hari waktu Maghrib dan Isyak dia masih aktif mahu berjemaah di masjid. Dia bosan berada di rumah sendirian sepanjang hari dan kelihatan sudah sembuh dari demamnya. Barangkali itulah penangan antibodi seorang yang menyusu badan sepenuhnya.

Mohon didoakanlah kesejahteraan dan kesihatan kami sekeluarga dan tabah hadapi segala cobaan.

Terima kasih dahuluan.

1 comment:

AnysTawfik said...

teringin mahu jumpa mereka berdua :)

btw,
saya klik dan klik lalu terjumpa "dari kerana mata" :)

sangat suka bahasa madam.
indah. :)

-anyz
ACD4A3