Wednesday, February 05, 2014

Adakah awak Botak?

Penampilan saya mengundang banyak soalan dari pelajar pelbagai negara.
“Adakah awak botak? Tiada rambut? Sakit?”
“Boleh kita pergi ke satu tempat lain yang tiada sesiapa dan membuka tudung kepala ini?”
“Awak perlu menjadi suami saya untuk melihat rambut saya.” Hakikat yang dikhabarkan dengan nada seloroh untuk menutup rasa silu.
“Jika begitu, mari kita berkahwin.”
Ah,nakal sungguh pelajar Brazil ini mengusik saya di hadapan semua pelajar lain.
Saya mengusiknya kembali.
“Awak perlu menganut Islam untuk menjadi suami saya.”
“Jika begitu, saya menganut Islam sekarang.”
Saya membalas dengan senyuman dan ketawa kecil. Dia mengekori saya sepanjang perkhemahan menagih permintaan yang tidak tertunai. Saya percaya itu hanya rasa ingin tahu sahaja. Hanya saya seorang 'sangat berbeza' penampilan.
Malam itu, katil saya dikerumuni pelajar perempuan pelbagai negara;Denmark, Itali,Amerika Selatan. Seakan sesi soal jawab agama pula. Setiap jawapan bersambung dengan soalan seterusnya. Perasaan ingin tahu mereka tidak dapat dibendung. Trine,dari Denmark memohon izin mengambil gambar saya bertelekong dalam posisi menunaikan solat. Dia turut teruja melihat pergerakan dan posisi solat.
Sesi soal jawab bersilih ganti dengan sesi belajar bahasa masing-masing.
Otak saya seperti span, menyerap segala maklumat. Pelbagai bahasa, budaya dan yang penting, cara hidup orang di bumi kanggaru.

Ah,sungguh mencabar sekali. Selama ini tiada siapa yang mempersoalkan segala yang telah menjadi darah daging saya. Tiada siapa bertanya. Mengapa begitu? Mengapa begini? Yang lebih mencabar, saya perlu menjawab segalanya dalam bahasa Inggeris. Otak saya bekerja keras mencari padanan maksud dalam bahasa Inggeris setepat mungkin. Tidak mahu silap penerangan dan disalahtafsir. Pendidikan sekolah agama saya di negeri Johor meskipun dari darjah satu sehingga ke darjah khas,dan dikatakan boleh menjadi seorang ustazah dengan kelulusan tersebut tidak memberi persediaan untuk menjawab soalan bertubi-tubi daripada orang yang langsung tidak mengetahui tentang Islam.
(petikan Kembara Tukar Budaya Australia)  

No comments: