Wednesday, February 12, 2014

Bagai 'Aborigine'


And it's raining on the Rock,
In a beautiful country,
And I'm proud to travel this big land,
As an Aborigine.
And it's raining on the Rock
What an almighty sight to see,
And I'm wishing and I'm dreaming that you were here with me.

Senikata dan melodi lagu irama 'Australian country' nyanyian John Williamson ini terngiang-ngiang di telinga saya apabila menatap foto di atas. Waktu berada di sini saya akan berangan-angan sambil menyanyikan lagu ini sewaktu berjalan memijak di atas batu-batu sepanjang jeram di belakang 'paddock' di rumah desa. Jauh juga perjalanan ke hujung. Barangkali sekitar 20 minit sehala. Kami berjalan dengan memakai sepasang 'gum boots'(kasut getah) paras betis untuk keselamatan kerana ada ular dan haiwan lain dan topi ala 'cowboy' untuk melindung daripada panas. Tidak ketinggalan juga 'sun block'disapu di wajah dan tangan untuk melindung dari terbakar panahan matahari.

Memang seronok menyanyi di sini kerana suara akan terlantun dan tiada sesiapa yang berada di sekeliling untuk melihat gelagat kami. Kawasan seluas 20 ekar yang terletak di Rotherwood Rd ini merupakan rumah kedua keluarga saya. Mereka merujuknya sebagai 'property' atau 'country home'.

Dan ya,seperti senikata lagu di atas, saya impikan 'awak' berada bersama-sama saya di sini.
Puas saya berfikir,saya pun tidak ingat siapakah 'awak' di dalam lagu ini yang saya bayangkan ketika itu.

1 comment:

Unknown said...

wow.saya nak cuba jugak