Wednesday, February 12, 2014

Bagai Cowboy

Selain belajar menunggang kuda dan menguruskannya, ada satu lagi tugasan yang mencabar. Cuba lihat gambar di atas.(akan disertakan kelak). Bayangkan keluasannya. Saya perlu mengejar seekor lembu untuk ditambat. Ketika mengejar lembu itu, saya perlu menaiki bukit. Ya,dari bawah padang yang lapang itu ke atas bukit. Mula-mula saya bergerak perlahan-lahan di belakang lembu itu. Bila saya percepatkan langkah, ia pun gerak pantas juga. Di tangan saya sudah tersedia seutas tali yang sudah siap diikat tinggal menunggu waktu untuk mencerut leher lembu itu. Lama juga saya bermain kejar-kejar dengan lembu itu. Pada satu ketika,saya rasa saya amat hampir dengan ekor lembu itu,saya pun memegang erat ekornya. Tetapi ia bertambah laju dan menarik saya ke atas bersama-sama dalam keadaan tangan saya sedang memegang ekor lembu itu. Kemudian, kami semua ketawa dan saya pun terlepaslah ekor lembu itu. Kasihan lembu itu. Eh, kasihan saya juga!

Lembu itu dilepaskan supaya dapat meragut rumput di kawasan padang di gambar ini. Kemudian, setelah ditangkap, sesi memerah susu pula. Oh mudah sahaja,pada pandangan kasar. Cuba buat! Setelah dikurung di dalam kandang dan diikat,saya pun meletakkan sebuah bangku kecil di sisi lembu. Ibu angkat saya pun menunjukkan caranya. Oh bukanlah mudah rupanya. Agak lama juga untuk memenuhkan satu botol. Kemudian saya diajar teknik yang betul, barulah cepat sedikit penuh!

Tiba-tiba saya teringat peribahasa Melayu, "lembu punya susu,sapi dapat nama".



Kini saya faham dan rasa. Penat!

No comments: