Friday, February 07, 2014

Hari Pertama di Kingsgrove High School

Mr Duffy senaraikan pilihan subjek untuk Year 11 dan Year 12. Apakah bezanya? Year 11 setara dengan tingkatan 5. Year 12 pula saya akan bersama pelajar seusia saya,iaitu 18 tahun. Namun,perlu duduki peperiksaan High School Certificate.
Oh pilihan lagi? Baru 2 bulan selesai SPM,apakah saya perlu fikirkan tentang peperiksaan lagi?
Program ini bukan semata-mata untuk kecemerlangan akademik, malah perlu terlibat aktif dalam aktiviti lain, bersama-sama rakan sekolah,keluarga dan komuniti yang menjadi tuan rumah kepada saya.
Ah inilah masanya saya memilih sesuatu yang tidak dapat saya pelajari di Malaysia. Sebagai seorang pelajar yang pernah'dipaksa' pilih subjek sains selepas SRP(kini PMR),saya mengambil peluang ini untuk mengambil subjek 'kecintaan'saya. Subjek pertama yang saya pilih ialah kelas 'Visual Arts' Kedua, 'Textile and Design'. Seterusnya, 'Society and Culture' dan 'Computer Studies'. Oh rupanya saya masih perlu memilih subjek sains,maka Biologilah jawabnya. Subjek wajib diambil ialah Matematik dan bahasa Inggeris.
Selesai sesi pengenalan itu, saya dibawa bertemu Mr Rowe,pengetua sekolah Kingsgrove High School. Kemudian, Mr Duffy membawa saya melawat ke kelas yang telah saya pilih menurut jadual. Aduh peningnya! Setiap waktu berbeza lokasi. Para guru tetap tinggal di bilik kelas yang sama sepanjang hari manakala pelajarlah ke sana ke mari setiap kali loceng berbunyi.
Kehadiran saya menarik perhatian semua. Apatah lagi pakaian seragam saya ada tambahannya. Di sebalik pakaian seragam skirt kelabu berpetak garis biru, saya berseluar panjang biru tua. Kemeja putih saya pula berlengan panjang dan skaf putih jadi pelengkap menutup kepala.
Walaupun hanya saya seorang yang berpakaian 'pelik'(di mata mereka) begitu, tidaklah saya rasa begitu terasing kerana di sekolah ini para pelajarnya adalah multi etnik terdiri daripada orang Australia, Greek, Itali, Lubnan, Turki,Vietnam dan ada juga beberapa orang pelajar Cina daripada Malaysia. Kenny dan Juliet nama mereka. Oh,mereka merapati saya dan berbahasa Melayu. Sudah berapa hari saya tidak mendengar bahasa Melayu? Terubat sedikit rindu!
Sepanjang hari saya perlu beri ucapan pengenalan diri. Agak sukar mereka menyebut nama penuh saya lalu mereka panggil saya 'Shima',sama seperti di Malaysia juga,tiada siapa yang memanggil nama penuh saya.
Kehadiran kami pula diambil dua kali ditempat yang ditetapkan yang dipanggil sebagai 'roll call'. Nama setiap seorang dipanggil dan setiap seorang akan menyahut 'I'.
Sesi persekolahan bermula jam 9:00 pagi dan tamat jam 3:15pm.

No comments: