Wednesday, February 12, 2014

Jauh di Mata,Dekat di Hati

Di hari ulangtahun yang ke 18, saya berada jauh di seberang lautan daripada keluarga dan sahabat handai. Kebiasaannya, apabila di Batu Pahat pun,saya tidak pernah menyambutnya dengan majlis khas seperti menjemput sahabat handai atau acara keraian. Selalunya,saya sendiri akan membuat kek coklat yang berlapis 'icing' dan coklat urai resepi keluarga yang telah saya buat sejak berada di sekolah rendah lagi. Masih lagi saya ingat pada masa kecil dahulu belum ada alat elektrik yang memudahkan dan mempercepatkan proses memukul mentega dan telur. Lalu,mentega dipukul dengan garfu dan putih telur yang diasingkan daripada kuning telur juga akan dienjutkan dengan alat yang dapat mengembangkannya dan dicampurkan gula halus secara beransur. Sambil itu, proses membuat coklat icing juga diteruskan dan bersedia untuk disapu dan dihias ke atas kek yang telah siap dimasak itu. Kek resepi keluarga ini akan saya bawa ke sekolah untuk dikongsi bersama-sama rakan-rakan.

Selain kek coklat ini, saya juga akan membawa roti celup telur berinti sardin yang arwah Atok Mok saya panggil 'bantal peluk Saloma'. Oh usah tanya saya bagaimana mereka dapat nama itu kerana saya tidak tahu!

Berbalik kepada kisah saya di Sydney pada 12 Februari,pada sebelah malam 'Art Excursion', saya dikunjungi bapa saudara saya, Uncle Pes yang ada urusan di Sydney. Beliau membawakan hadiah dan kad ucapan dari sahabat daripada Batu Pahat. Saya rasa terharu sekali dan kenang sehingga kini. Seperti yang tertera dalam foto di atas,(akan disertakan kemudian) saya mendapat kad ucapan daripada Lala, Mak, Nita,Lin, Zaeinah, Zaeidah, June, Ira, Ida dan Faridah. 

Terima kasih untuk ingatan dan menggembirakan saya pada 13 Februari 1990!


No comments: