Wednesday, February 12, 2014

Jimat Waktu Siang

Mungkin ada padanan yang lebih tepat kepada 'Daylight Saving Time' atau DST.

Saya terjemahkan dahulu menjadi 'Waktu Jimat Siang'. Suatu keadaan yang tidak berlaku kepada kita yang tinggal seumur hidup di garisan Khatulistiwa. Itulah yang berlaku kepada saya yang sepanjang hidup tidak bergerak jauh dari garisan itu selama 17 tahun lamanya sehinggalah diberikan peluang sebagai duta kecil Malaysia ke Australia.

Justeru, 12 jam siang dan 12 jam malam dan iklim panas dan lembap sepanjang tahun adalah sesuatu yang normal. 
Apakah 'waktu jimat siang'?

Saya pernah sebut di bab awal tentang betapa awalnya matahari terbit. Seawal jam 5 pagi! Tetapi mulai Ahad pertama pada bulan April,iaitu berakhirnya musim panas dan bermulanya musim luruh, waktu pun berganjak satu jam pada jam 2 pagi. Semasa musim panas,mereka mendapat tambahan sejam waktu siang. Dengan waktu siang yang panjang dan keadaan yang terang, mereka dapat melakukan lebih aktiviti berbanding pada musim lain. Sudah tentunya dalam musim ini, aktiviti di luar rumah banyak dilakukan. Rutin sebagai gadis desa jadi bertambah mengujakan. Dengan 'straw hat' dan 'gum boots' dan 'sun block', saya akan membantu ibu angkat membuat segala aktiviti di luar rumah hampir sepanjang hari.

Berbalik kepada maklumat tentang 'jimat waktu siang',memandangkan benua Australia itu luas, waktu akan terbahagi kepada beberapa zon menurut kawasan. Saya tinggal di kawasan zon New South Wales dan menurut waktu sebelah timur. (Australian Eastern Time). Tetapi ketetapan ini bukanlah sesuatu yang muktamad. Dalam keadaan tertentu seperti Summer Olympic Games pada 2000 dan Commonwealth 
Games pada 2006 mereka memulakan DST lebih awal.

Begitulah, banyak berjalan, luas pandangan.

No comments: