Saturday, February 08, 2014

Kelas Seni Visual

Agak sukar saya memulakan penulisan tentang tajuk ini kerana ia mengimbas kembali kisah seorang guru yang saya sayangi. Agak lama juga fikiran saya menerawang memikirkan segala memori dan babak-babak yang menyorot kenangan manis saya bersamanya. Bagaimana saya harus mulakan? Atau saya tangguhkan dahulu?
(Teruskanlah bacaan untuk mengetahui sebabnya di bab yang lain di penghujung buku ini walaupn bagi yang telah lama mengikuti blog saya akan pernah membaca kisahnya sebelum ini)
Seperti yang telah saya maklumkan,subjek ini adalah pilihan pertama saya. Watak Mrs Judith Falconer yang peramah dan mesra menambahkan lagi minat saya untuk ke kelas ini. Subjek ini diadakan di bilik seni yang dikelilingi hasil seni dan segala peralatan seni. Lukisan yang berbingkai, arca dan hasil kerja pelajar dan contoh kerja para pelukis. Dia begitu baik hati membantu saya segera menyesuaikan diri memahami pengajaran memandangkan saya terus melompat ke kelas Year 12 dan telah ketinggalan setahun Year 11. Untuk subjek ini ,saya akan dinilai untuk 2 tahun isi kandungan kursus yang hanya saya pelajari selama 8 bulan, mulai akhir Januari sehingga Oktober. Ibarat mengambil STPM tanpa belajar tingkatan 6 bawah,terus sahaja ke tingkatan 6 atas!
Untuk teorinya, saya perlu mengkaji 40 'plates' iaitu 40 karya hasil seni (lukisan dan arca) dan perlu menjawab soalan berbentuk esei atau beberapa ayat pendek dan huraiannya. Bahagian amalinya pula saya perlu buat sebuah karya utama (art major work) berserta proses diarinya yang akan merekodkan segala proses kreatif saya menghasilkan karya sehinggalah karya itu dihantar untuk penilaian akhir. Ini amat mengujakan buat saya! Ada kenangan manis lagi yang akan saya kongsikan tentang hasil kerja dan lukisan saya.
Lawatan seni untuk menyaksikan pameran 'Art Express' di galeri seni New South Wales pada 12 Februari menambahkan rasa cinta saya kepada subjek ini yang baharu dikenali sejak 2 minggu pertama persekolahan. 'Art Express' adalah pameran hasil kerja pelajar seluruh New South Wales yang akan menduduki peperiksaan High School Certificate. Selain lawatan kelas ke galeri seni, kami dibawa ke War Memorial dan Westpac Museum. Kami 24 orang beramai-ramai menaiki komuter dengan pakaian seragam sekolah ke tengah kota Sydney. Lawatan sekolah pertama saya di minggu ke 4 berada di Australia. Mengujakan!
Apakah karya saya akan dipamerkan di sini nanti? Teruskan bacaan!
Kelas dan lawatan seni ini adalah permulaan yang tak mungkin dapat saya lupakan kerana ia begitu mengesankan saya.  

No comments: