Tuesday, February 04, 2014

Kem Orientasi

Pilihan sarapan untuk saya? Roti bakar disapu mentega,madu,Vegemite, bijiran pelbagai seperti cornflakes, oat bran, Weetamix dan susu segar, buah-buahan? Minuman? Jus oren, teh atau kopi yang perlu ditambah gula dan susu sendiri. Black,strong,weak? Oh banyaknya pilihan yang perlu dibuat untuk pagi pertama di bumi Aussie ini!
Pandangan pelik dan penuh tanda tanya daripada semua pelajar. Saya tidak hairan. Malah telah bersedia. Hanya saya seorang bertutup kepala dan berlengan panjang di pagi musim panas waktu itu. Cara berpakaian begitu belum sepenuhnya kelaziman pada waktu itu di Malaysia. Saya perlu kuat membawa diri sendiri yang akan dianggap kolot dan tidak berfikiran terbuka pada waktu itu di negara sendiri. Inikan pula apabila berada di negara asing!
Kemudian sesi pengenalan dan taklimat pun bermula. Para sukarelawan memberi penerangan bahasa Inggeris loghat Australia. Serba sedikit tentang budaya masyarakat di sana untuk memudahkan kami menyesuaikan diri. Waktu senggang di antara sesi yang telah dijadualkan kami bertukar-tukar kongsi pelbagai bahasa sapaan.
Ciao. Hola. Salut.
Dan sudah semestinya sapaan 'G'day mate' dengan sebutan yang betul jadi latihan!
Berikutnya, sesi berkenalan dan mengingati nama pun berlangsung. Kami digalakkan bercampur dengan para pelajar dari negara lain dan tidak hanya berbual di antara sesama negara masing-masing.
Bunyi bahasa pelbagai meresap ke segenap gegendang telinga. Sibuk sekali isyarat trafik menterjemah di dalam fikiran. Medium berhubung pula sepenuhnya dalam bahasa Inggeris.
Di antara nama yang terawal terdaftar di minda adalah kenalan daripada Itali seperti Katia, Julia, Fabio, Christiano,daripada Brazil, Nathan dan Pedro, daripada Denmark, Trine, Dorthe, Louise, Therese, David, daripada Panama pula, Rogelio dan Jorge.Daripada USA,James, Joy, Elizabeth,daripada Canada, Barbara dan Sylvie, Dani daripada Austria, Ben daripada Switzerland,Hakon daripada Norway, Anja daripada Farde Islands. Inilah di antara nama-nama yang saya mula-mula kenali sepanjang 3 hari di kem orientasi di Thornleigh, walaupun ada 100 lebih nama lagi nama yang tidak tercatat di sini.
(Ada beberapa orang yang saya masih berhubung sehingga kini melalui Faceboook dan Katia telah 3 kali melawat saya di Malaysia pada tahun 1992,1995,1999 dan Trine pula telah datang bersama-sama suami dan sepasang anaknya pada Mac 2012)
Perkenalan singkat tetapi mesra adalah satu permulaan yang baik.
Kami seterusnya berpisah untuk bertemu buat pertama kalinya dan langsung menetap selama setahun dengan keluarga angkat masing-masing. Hati saya berdebar-debar. Sebelum sampai ke Australia, kami sempat berbalas surat dan informasi lain hanya didapati dari borang permohonan untuk mengikuti program pertukaran pelajar ini.
Keluarga angkat saya tidak dapat menjemput saya pada hari tersebut. Saya dibawa pulang dan bermalam di rumah Laurie dan Evelyn Coleman,iaitu Pengerusi & Koordinator AFS Chapter Canterbury Bankstown. Rogelio juga begitu.
Satu malam lagi.
Bisik saya,antara debar dan senyum.
petikan Kembara Tukar Budaya Australia

No comments: