Thursday, February 13, 2014

Lukisan dari Hati

Rasa bersalah mengalir seiring rasa bisa pada seluruh badan. Bisa yang menular akibat memikirkan keputusan saya untuk tetap ke Nowra walaupun setelah mengetahui Kim Brown sedang sakit cengkering. Tiada rasa bimbang akan dijangkiti dan mengakibatkan orang lain dijangkiti. Adik-adik angkat saya turut mengalaminya. Paling teruk,yang kecil berusia 3 tahun, Humza yang suhunya naik setinggi 39 Celcius. Saya turut menemaninya di tengah malam apabila dia mengaduh kesakitan. Hujung minggu yang biasa terisi dengan aktiviti di rumah desa tidak saya turutserta. Sampaikan ke dalam tekak saya juga ada gelembung cengkering itu. Saya tiada selera makan. Tiada ubat atau pantang larang tidak boleh menggoreng atau terkena air. Ayah angkat saya,seorang doktor memberikan sebotol losyen 'camomile' untuk meredakan rengsa. Masih tidak memadai. Segala pakaian saya dicuci berasingan. Tandas juga diasingkan. Saya hanya duduk di dalam bilik, dikuarantin. Terasa lemah sekali!

16 Julai sesi persekolahan bermula kembali namun saya masih perlu dicutikan akibat cengkering yang belum reda. Hari-hari 'cuti' saya terisi dengan kerja kursus yang perlu di lengkapkan sebagai sebahagian keperluan subjek HSC. Paling mengujakan adalah saat saya mewarnakan bahagian bunga-bunga liar Australia di bahagian bawah 'mata' lukisan saya itu. Saya tumpahkan segala rasa yang mengalir melalui warna akrilik di atas kanvas berukuran 1 meter persegi itu. Ada bulatan dan pusaran di sekeliling bunga-bungaan. Ada ikan lumba-lumba,ada kapal layar,ada rumah bata, ada peta Malaysia dan peta Australia yang menunjukkan lokasi spesifik arah Batu Pahat ke Sydney. Ah, ianya lukisan dari hati!

30 Julai Mrs Falconer,guru seni visual kesayangan saya yang tinggal berdekatan,iaitu di Menai,datang ke rumah membawakan kerja sekolah dan nota-nota yang saya perlukan. Beliau juga turut melihat perkembangan 'art major work'(kerja seni utama) saya dan menyatakan rasa berpuashati dengan apa yang dilihatnya.

Pada 7 Ogos 1990, 'I' on Australia, tajuk lukisan saya itu siap dibungkus untuk dinilai. Alhamdulilah,lukisan ini dipamerkan di Wespac Bank di tengah bandar Sydney. Lukisan ini terlalu tinggi nilai sentimentalnya bagi saya. Saya mohon dibawa pulang ke Malaysia. Masih ada dalam simpanan walau sedikit tercemar dek banjir besar di Segamat tahun 2011.

Ya,hikmahnya sakit,saya dapat hasilkan sesuatu. Seperti juga terhasilnya penulisan ini!

(Visual lukisan akan dipapar kemudian apabila sampai proses akhir untuk dibukukan.)

No comments: