Monday, February 03, 2014

Malam Pertama di Sydney

Van putih yang bergerak dari Lapangan Terbang Kingsford Smith berhenti di hadapan sebuah gereja. Pintu van dibuka dan saya berhati-hati keluar. Kurung Johor yang bertanah putih berbunga mawar biru masih tersarung di badan,terasa kedinginan angin malam Sydney menyelinap dan menegakkan liang roma. Saya mengubah waktu di jamtangan yang sepatutnya menunjukkan jam 12 malam waktu Sydney.
“Assalamualaikum!” saya tercari-cari suara itu. “Assalamualaikum!” kali kedua.
Ibu jari dan jari telunjuk segera mencubit lengan kiri. Sapaan di luar jangkaan terlontar dari mulut seorang gadis Australia yang mengenalkan dirinya sebagai Cathy. Teragak-agak untuk menjawabnya ditambah pula dengan ucapan salam kedua oleh seorang pemuda Australia bergelar Andrew. Mereka menyambut kami, fasih berbahasa Melayu, sejurus mengubah kedinginan kepada kehangatan serta merta. Kedua-dua mereka pernah tinggal di Malaysia selama setahun kerana mengikuti program pertukaran pelajar yang sama beberapa tahun yang lalu. Kami masuk ke dalam dewan makan dan dihidangkan kopi panas dicecah biskut. Pelajar lain telah tidur di bilik kabin masing-masing.
Ada 170 pelajar daripada pelbagai negara yang telah diatur untuk ditempatkan di seluruh New South Wales.
Andrew menyerahkan sehelai kertas kepada saya sambil berkata,
“Jadual waktu solat.”
Arah kiblat pun telah ditunjukkan. Dia juga tunjukkan satu bilik khas di hujung padang di kawasan kem orientasi yang boleh digunakan untuk solat.
Saya menatap jadual waktu solat. Oh awalnya waktu Subuh. 3:23am. Matahari terbit pada jam 5 pagi?
Cabaran pertama!
petikan dari Kembara Tukar Budaya Australia

No comments: