Saturday, February 08, 2014

Menunggang Kuda di rumah Desa

Di antara aktiviti hujung minggu di rumah desa ialah belajar menunggang kuda. Setiap hari Jumaat selepas pulang dari sekolah,kami sekeluarga, ibu angkat dan 5 orang adik angkat saya akan menuju ke Razorback sementara ayah angkat saya akan memandu sendiri dari kliniknya yang terletak di Croydon. Perjalanan sejam lebih dengan Volvo wagon perak yang dipandu oleh ibu angkat saya itu pasti akan diiringi lagu folk nyanyian Judy Small atau lagu kanak-kanak memandangkan adik-adik angkat saya berumur di antara 3 sehingga 10 tahun.
Kami berada di rumah desa mulai Jumaat petang dan akan pulang ke rumah kota pada hari Isnin selepas sekolah.
Dalam perjalanan ke sana, saya dapat melihat di kiri kanan jalan papan tanda gambar kanggaru dan wombat menandakan pengguna jalan perlu berhati-hati kerana di tempat itu adalah laluan marsupial tersebut.
Kali pertama saya menunggang kuda ialah pada 23 Januari,iaitu hari kedua saya sampai ke rumah keluarga angkat di Razorback. Waktu itu saya masih menunggang dengan dipegang talinya. Foto ini (akan ada gambar iringan apabila dibukukan kelak)mungkin kali kedua saya menunggang kuda, diambil pada 4 Mac 1990, masih belajar dengan kuda bernama Searage.
Dalam tempoh belajar, saya diberikan kuda yang telah dijinakkan. Saya dilatih dahulu bagaimana memasang pelana di atas kuda. Kuda perlu dibelai dan disisir rambutnya. Saya belajar bagaimana untuk menaikkan badan ke atas kuda. Dari sebelah kiri kuda saya harus berdiri di sisi dan pastikan tidak berada di belakang kakinya untuk elakkan daripada ditendangnya. Paling selamat, berdiri di bahagian bahu kuda dan pandang matanya. Langkah seterusnya adalah tali di bahagian kaki perlu diukur dengan jarak daripada lengan ke hujung jari. Kaki kiri saya akan memijak tali sambil saya melonjakkan badan ke atas kuda. Saya perlu sembunyikan rasa gentar dan takut kerana naluri seekor kuda boleh menghidu perasaan kita. Lalu, dengan tenang dan lagak yakin, saya berjaya duduk di atas pelana kuda. Pergerakan yang pertama diajar ialah 'trotting',iaitu pergerakan turun naik badan ketika menunggang. Kedua belah peha saya perlu rapat ke badan kuda, badan pula tegak dengan mata lurus mengadap bahagian hadapan. Untuk berhenti,perlu menarik tali di bahagian kekangan.
Bagaimana? Sudah bersedia menunggang kuda? Cukuplah dahulu untuk permulaan. Saya akan kongsikan gerakan 'canter' dan 'gallop' kemudian.
petikan Kembara Tukar Budaya Australia 

No comments: