Wednesday, February 12, 2014

Musim Luruh

Setelah hidup selama 17 tahun  dengan iklim Khatulistiwa panas lembap sepanjang tahun, saya tidak dapat menjangka bagaimana keadaan pada musim luruh. Yang saya tahu, pada musim itu, daun-daun akan menguning, perang, coklat dan bersedia untuk meluruhkan segalanya sebagai persediaan untuk musim dingin.
Ada daun yang bertukar menjadi kuning dan ada yang menjadi merah. Di waktu ini,tumbuh-tumbuhan mula mematikan sistem pengeluaran atau produktiviti mereka yang aktif pada musim panas. Segala warna yang telah terselindung oleh klorofil pada musim panas kini terserlah sebelum gugur ke bumi. Waktu siang jadi semakin pendek  dan dedaun mendapat isyarat sedia untuk kedatangan musim dingin. Jangkamasa berpuasa di bulan Ramadan juga menjadi pendek waktunya.

Ini mengingatkan saya kepada lagu nyanyian Nat King Cole, ‘the autumn leaves’ yang selalu didendangkan oleh Abah saya.

‘the autumn leaves drift by the window
The autumn leaves of red and gold…’
‘Since you went away the days grow long
And soon I’ll hear old winter’s song
But I miss you most of all my darling
When autumn leaves start to fall’

Oh lamunan saya terhenti dek kedinginan tiupan angin musim luruh. Sewaktu ke sekolah pada pagi bulan Mac itu,saya telah tertipu dengan sinaran matahari yang garang lalu tidak membawa pakaian seragam (baju sejuk) biru tua saya untuk dipakai apabila perlu. Akibatnya sewaktu perjalanan pulang dari sekolah, saya menggigil menahan kesejukan kerana hanya berbaju lengan panjang kain kapas selapis yang sesuai dipakai pada musim panas.

Musim luruh membawa signifikasi perubahan kepada saya. Sambil menikmati keindahan musim ini, saya tidak dapat nafikan keterujaan menyambut musim sejuk bersalji sebaik tamatnya musim luruh pada bulan Jun nanti.

No comments: