Friday, February 07, 2014

Nama saya bukan SHIME!

S-H-I-M-A saya ulang buat kali kedua.
Wanita di belakang kaunter itu tulis S-H-I-M-E.
Apakah dia kurang pendengaran? Bisik hati saya.
Saya mengambil sebatang pen dan membetulkan ejaan nama saya pada kertas yang sama.
"Oh...Es-etch-ai-em-ay."
Wajah saya berubah warna apabila tersedar kesilapan menyebut huruf 'A' yang menyebabkan wanita itu silap mengeja nama.
Pelajaran pertama. Sebut huruf 'A' dengan membuka mulut seluasnya. 'AY!'
Saya teringatkan sesuatu yang dipesan semasa di kem orientasi, orang Australia menyebut 'today' sebagai 'to die'.
Oh,saya harus ingat itu. Lebarkan mulut!
Beberapa minit kemudian,saya menerima 4 kad berbeza. Kad pertama tertera 'Travel Pass' untuk perjalanan dari hadapan rumah di Brisbane Street dengan menaiki bas ke stesen bas di Padstow. Di Padstow,saya perlu melintas ke seberang jalan untuk ke stesen keretapi Padstow.
Kad kedua tertera 'Ministry of Transport' adalah kad untuk perjalanan menaiki bas dengan syarat perlu berpakaian seragam sekolah.
Kad ketiga tertera 'Railways of Australia' untuk perjalanan daripada Padstow ke Kingsgrove dan dari Kingsgrove ke Padstow.
Kad keempat pula kad pengenalan diri untuk menaiki keretapi ke mana-mana sahaja secara percuma. Rutin perjalanan pergi balik ke sekolah akan dimulakan dengan menaiki bas,kemudian keretapi dan akhir sekali akan berjalan kaki ke sekolah selama 10 minit.
Secara ringkasnya,perjalanan saya ialah seperti ini : jalan kaki daripada rumah ke perhentian bas anggaran jarak 100 meter di Illawong,naik bas berhenti di Padstow stesen, ke stesen keretapi pula. Keretapi daripada Padstow berhenti di Kingsgrove dan saya berjalan ke sekolah.
Pengalaman ini memberi saya banyak ruang memerhati dan berfikir.
Oh saya terkenang bagaimana saya pergi balik ke sekolah di Malaysia. Hanya perlu kayuh basikal sahaja, lajunya anggaran 10 minit juga, daripada Taman Makmur ke TIGS!
(Piawai kelajuan saya mungkin berbeza dengan orang lain kerana kayuhan saya memang agak laju)
petikan Kembara Tukar Budaya Australia

No comments: