Saturday, February 08, 2014

Pancakes on the Rocks

Selasa 27 Februari-saya telah 'dipontengkan' sekolah oleh ibu angkat saya. 'Lawatan sambil belajar' untuk hari itu dipandu olehnya. Sengaja dipilihnya hari persekolahan dan waktu bekerja untuk mengelakkan kesesakan lalulintas di tengah kota Sydney.
Hentian pertama ialah menikmati sarapan pagi di 'Pancakes on the Rocks'. Bayangkan,ada pelbagai menu untuk penkek (pancake)atau orang Melayu sebut 'lempeng' pada saya. Bezanya lempeng ini bukan dimakan bersama gula,parutan kelapa atau dicecah sambal tumis atau gulai asam pedas tetapi pilihannya adalah dimakan bersama mentega, madu, jem pelbagai rasa seperti strawberry, blueberry, rasberry dan aprikot. Tidak cukup dengan jem, ditambah pula krim putar. Oh manis-manis semuanya. Enak juga dimakan begini dan disudahi dengan pilihan minuman teh dan kopi yang pelbagai juga. Bingung saya untuk memilihnya!
Setelah perut diisi, kami ke Queen Victoria Building di George Street. Ada sesuatu yang menarik tentang QVB yang dimaklumkan oleh ibu angkat saya. Buat saya rasa bangga jadi orang Malaysia! Buat saya mahu menyanyi lagu dR Sam 'Saya Anak Malaysia' Kenapa?
Projek pemuliharaan QVB yang telah dibina sejak tahun 1820 itu telah diperolehi oleh Ipoh Garden LTD, sebuah syarikat milik orang Malaysia pada tahun 1983 dan mendapat pejanjian selama 99 tahun. Pemuliharaan dimulakan pada tahun 1984 dan mula dibuka semula kepada orang awam pada tahun 1986. Semasa kunjungan saya ke sana, ia baharu dibuka semula 4 tahun. Di dalam bangunan ini terdapat pusat membeli belah dan ibu angkat saya membeli beberapa cenderahati buat saya.
Suatu hari yang penuh 'pelajaran' meskipun saya meninggalkan sesi dalam bilik darjah untuk hari itu.
...bersambung...petikan Kembara Tukar Budaya Australia

No comments: