Thursday, February 13, 2014

Perjalanan Solo ke Nowra

Panggilan telefon jarak jauh Sydney-Batu Pahat telah dibuat untuk memastikan sama ada saya pernah terkena sakit cengkering. (Chicken pox). Setelah emak mengatakan saya pernah mengalaminya, keputusan untuk ke Nowra pun diambil untuk program pertukaran jangka pendek selama 2 minggu,iaitu mulai 25 Jun 1990.

Saya ditempatkan di Nowra bersama keluarga Brown. Kim Brown, adik angkat saya untuk 2 minggu itu baru selesai program pertukaran pelajar ke Jepun selama setahun. Sewaktu kedatangan saya, dia sedang beransur pulih dari sakit cengkering dan parut masih jelas kelihatan di sana sini.

Perjalanan solo pertama saya pun bermula. Walaupun saya sudah biasa berulang-alik ke sekolah menaiki bas dan tren setiap hari sendirian di kota Sydney, perjalanan ke Nowra adalah perjalanan jauh daripada biasa untuk seorang gadis yang hanya mengayuh basikal setiap hari dan tempat yang paling jauh dijejaki adalah Kuala Lumpur dan Johor Bahru dan luar negara yang pernah dijejaki hanyalah Singapura. Menaiki kapal terbang sebelum itu? Jauh sekali.

Pada jam 2:53pm saya memulakan perjalanan dari stesen Central dan selamat tiba di stesen Nowra pada jam 8:21pm. Keesokan harinya saya tidak ke mana-mana memandangkan keluarga angkat bekerja dan Kim belum pulih sepenuhnya. Kami berbual-bual,saya melihat gambarnya semasa setahun di Jepun. Saya mencuba kimono merah jambu yang dibawa pulang dari Jepun. 

Oh susah juga mengenakan kimono rupanya. Mudah lagi berbaju kurung dengan kain tanpa zip dan cangkuk diikat berombak di tepi. Itu memang kemahiran saya.

Pada 27 Jun, jam 12:20,saya bersiar-siar berjalan kaki sendirian di sekitar bandar Nowra. Saya terpandang telefon awam dan rasa rindu yang membuak-buak telah membuat saya membeli beberapa cenderahati untuk memecahkan wang untuk mendapat pulangan wang syilingnya. Dengan syiling segenggam tersebut, hati saya berbunga-bunga kerana dapat membuat panggilan jarak jauh ke Batu Pahat pada jam 4:20pm. 

Hanya seketika, namun memadai. Wang syiling begitu cepat ditelan dan suara saya juga tersekat tidak terkeluar,sebak menanggung rindu. Hanya air mata bercucuran.

Pada hari itu,saya telah membelanjakan sebanyak 17.40 dollar Australia.

No comments: