Thursday, February 13, 2014

Snowy Mountains aku Datang!

Dua musim telah berlalu. Musim panas. Musim luruh. Tiada lagi hijau segar atau coklat kuning dan perang. Putih semuanya. Musim dingin yang ditunggu-tunggu kini menyusul. Segala yang pernah saya lihat di kaca TV,kini berada di hadapan mata pada tanggal 1 Julai 1990. Berpijak di gunung bersalju. Snowy Mountains namanya. Persis. Kedinginan menusuk yang menceriakan hati!

Skitube berwarna merah putih menjadi kenderaan kami ke kawasan stesen Bullocks Flat, Perisher Valley dan Mt Blue Cow. Ya,seperti di foto di atas.

Di bawah lapisan baju biru itu ada 3 lapisan lagi. Saya tetap gigil tahan dingin ke tulang. Sukarnya untuk berjalan di atas salji dengan sepasang kasut sukan biasa. Terbenam apabila memijak dan tertahan apabila mahu maju ke hadapan. Puluhan pasang kayu papan ski terpacak berderetan.

Saya memasang tekad. Saat itu mungkin yang pertama tapi bukanlah yang terakhir! Saya mahu jadi seperti mereka di hadapan mata-meluncur laju dari pergunungan yang tinggi seorang diri. Bukan setakat duduk di kerusi lif bergerak itu dan menikmati pemandangan indah dan menggigil mengetap bibir sahaja.

Ya,satu hari nanti. Saya mahu datang lagi! Bilakah agaknya?

No comments: