Thursday, February 13, 2014

Suka-suka tukar Duka

Cuti sekolah masih bersisa walaupun pertukaran jangka pendek saya di Nowra, lawatan ke Canberra, Goulburn dan Snowy Mountains telah berakhir. Keluarga angkat di Sydney, seperti selalu,berada di Razorback pada musim cuti.

Apakah kebarangkalian bertemu sahabat sekolah rendah di kota Sydney? Langsung tidak terlintas! Ya, pertembungan bagai mimpi, mendengar bahasa Melayu ditutur, setelah 3 bulan tenggelam dan terendam dalam budaya berbeza,berberbahasa Inggeris sepanjang masa. Satu kejutan yang indah,menerbitkan ria yang sukar terlafaz.

Suhaili Wahid,sahabat sekolah sekelas agama di sekolah agama Kg Kenangan Dato Onn dan sedarjah juga di Sekolah Rendah Kebangsaan Tengku Mariam, Batu Pahat, Johor kini berada di hadapan mata,di tengah-tengah pengunjung Australian Museum pada 20 April 1990. Siapakah dapat menduga?

Pertembungan pertama itu berlarutan melalui corong telefon di antara Malaysia Hall dan Illawong sekali sekala. Akhirnya membawa kepada jemputan ibu angkat saya ke rumah desa kami di Razorback pada 9 Julai. Kehidupan seorang pelajar yang sibuk dengan persediaan matrikulasi Australia seperti Suhaili semestinya berbeza dengan pelajar High School Certificate yang tinggal bersama keluarga angkat seperti saya. Tumpuannya pastilah kepada akademik sedangkan saya pula perlu seimbangkan dengan pengalaman pertukaran budaya dengan keluarga angkat dan masyarakat setempat selain tidak meninggalkan pengalaman akademik di sekolah.

Ditemani seorang rakan lagi, Puteri namanya,saya mengiringi mereka untuk menghirup suasana desa, menonton acara lembu dilelong,berbicara dengan kuda-kuda belaan,kambing dan lembu, bersiar-siar di kawasan kejiranan, dikejar seekor anjing, berjalan ke jeram di belakang rumah dan menikmati hidangan pai daging lazat buatan ibu angkat,hangat dari ketuhar. Bertambah enak,semuanya dihidangkan dan dimakan di hadapan pendiang untuk memanaskan badan yang dingin. Sebagai kudapan, hidangan manisan coklat brownies,juga buatan ibu angkat saya sendiri.

Di dalam keenakan, menyusup suatu rasa lain. Saya rasa bisa seluruh badan dan suhu badan mulai meningkat! Oh tidak! Saya kena cengkering. Lagi? Walaupun setelah menganggap saya tidak akan mengalaminya kerana menurut emak, saya telah mengalaminya semasa kecil, saya tetap terkena juga. Rasa lemah merayap ke seluruh anggota. Sering dengan rasa bersalah. Suhaili dan Puteri dihantar ke stesen Campbelltown setelah 3 malam bersama-sama apabila keadaan saya semakin teruk.

Hujung minggu yang seringkali padat buat saya sejak 6 bulan kini jadi lesu. Saya kembali ke rumah kota di Illawong dan tinggal sendirian di rumah.


Begitulah,saat suka suka saya yang bertukar duka dan longlai.

No comments: