Tuesday, February 11, 2014

Tidak Merokok Lagi

Pagi tadi saya menemani suami membuat pemeriksaan susulan di Hospital Pantai Melaka. Alhamdulilah menurut pemerhatian doktor, semuanya elok. Denyutan jantung kuat dan tekanan darah bagus.

Doktor memberikan analogi. Ibarat saliran parit atau longkang yang telah dibersihkan, sekiranya tidak dijaga,akan tersumbat lagi.

Dalam perjalanan ke arah tempat letak kereta selesai sesi temujanji doktor, Adib ditahan oleh seorang pemuda sewaktu menaiki tangga di luar bangunan hospital. Dialog ringkas mereka agak mencuit hati.

Pemuda itu memulakan bicara,

"Ada lighter?"
"Tak ada,saya tak merokok." 

(Saya dapat kesan nada sedikit bangga mengiringi kenyataan ini dan membuatkan saya tersenyum)

"Oh,sorry." Pemuda itu agak tersipu malu.

Di dalam kenderaan,saya mengusik suami dengan mengulang dialog tersebut di atas dan kami pun tertawa bersama-sama.

Kalaulah pemuda itu tahu bagaimana keadaan suami saya sebelum ini yang begitu liat untuk menghentikan tabiat merokoknya.

Sebenarnya Adib memang sedia maklum yang saya tidak menggemari tabiat merokoknya dan pernah beberapa kali mengubah 'janji'.

Nantilah selepas kita berkahwin.
Nantilah (apa)bila saya mula mengandung.
Tunggu (apa)bila bersalin.
Tunggu anak boleh cakap.
Tunggu anak darjah 1.
Dan senarai tempoh waktu itu sentiasa dipanjangkan tempohnya.

Sehinggalah diserang sakit jantung pada September 2013 dan doktor menasihatinya supaya berhenti.

Dan saya kira,ayat yang paling 'hebat' penangannya ialah ayat dari ibu mertua saya buat anak bongsunya,

"Kalau sayangkan Mak, berhenti hisap rokok."

Alhamdulilah,5 bulan telah berlalu,dan sejak September 13,suami saya tidak lagi menyentuh rokok dan hari ini dengan bangganya Adib dapat berkata begitu.

No comments: