Thursday, February 13, 2014

Tinggal atas Pokok?

Shoalhaven High School adalah sekolah tinggi di Nowra yang telah diatur untuk saya lawati. Saya pergi sendirian dan tidak membuat persediaan yang formal dengan ucapan yang telah ditulis dahulu. Berucap secara spontan sahaja. Setelah 6 bulan membuat pengucapan awam berulangkali tentang Malaysia dan menjawab segala soalan berkaitan, keyakinan berucap tanpa teks atau persediaan sudah semakin sebati. 

Bahkan gaya cakap Australia juga sudah tempias di pertuturan saya.
Saya dibawa ke 4 buah kelas berbeza. Sewaktu berjalan di sepanjang koridor menuju ke kelas-kelas, saya nampak reaksi pelajar sekolah tersebut melihat kelibat orang 'asing' datang ke kelas mereka.

Ada satu soalan yang tidak dapat saya lupakan sehingga kini.

Ya,soalan yang tertera pada tajuk ini.

Imej pelajar perempuan berambut kuning dan wajah penuh 'freckles' masih jelas terbayang. Kecil comel sahaja. Sekali pandang soalan ini kelihatan agak keterlaluan. Seakan-akan mengejek. Hakikatnya mereka tidak pernah dengar tentang Malaysia dan tidak tahu di mana letaknya Malaysia dalam peta dunia. Menyedihkan bukan?

Saya pun menghampiri peta dunia yang digantung di satu sudut di dalam kelas berkenaan. Jari telunjuk saya berada di posisi letaknya Malaysia. Kemudian saya ambil sebatang kapur dan memperbesarkan peta Malaysia dengan melukisnya di hadapan mereka.

Di dalam hati saya berkata, "Oh rupanya inilah gunanya saya bersusah payah belajar geografi Malaysia dan melukis pelbagai bentuk peta Malaysia

Terkenang pula wajah Cik Chua Meow Kiang, guru geografi saya. Saya memang suka lukis peta. Tambahan lagi saat perlu mewarnakannya. Memanglah kerja rumah kegemaran saya. Saya ingat lagi belajar tentang Australia di tingkatan 2. 

Saya bertekad, saya mesti sampai ke tempat ini!

Di saat itu saya pula memberi pelajaran geografi tentang Malaysia di hadapan anak-anak Australia sebaya saya semasa saya mendapat ilmu tentang negara itu. 

No comments: