Friday, April 17, 2015

Musim Bunga di Segamat



Sejak saya menjadi 'penumpang' setiap hari ke tempat kerja,saya lebih dapat menangkap dan merakam keindahan Segamat. Setiap hari dalam perjalanan pergi dan pulang,aktiviti ini menjadi sesuatu yang mengujakan. Begitu banyak sudut menarik yang ada seni tersendiri. 

Bunga-bungaan yang berkembang membangkitkan rasa ria. Hal ini tidak dapat saya lakukan semasa saya menjadi pemandu. Sebagai pemandu, saya tidak dapat memerhati dengan teliti pemandangan di kiri kanan. Tumpuan hanya kepada jalan raya dan ke tempat yang dituju. Walaupun adakalanya terasa rimas tidak dapat berdikari memandu sendiri ke sana ke mari,saya diberikan kesempatan untuk menjadi pemerhati alam dan keadaan sekeliling di sepanjang jalan.

Di antara pemandangan yang saya nantikan ialah seperti di dalam gambar di atas. Keindahan bunga yang mekar sebegini dapat dilihat setelah berlakunya keadaan yang panas melampau diikuti  hujan lebat dan kemudian panas kembali. 

Ah... persis cuaca kehidupan sehari-hari itu sendiri. 

Syukur dengan lebatnya hujan dan teriknya matahari lalu menyerikan kehidupan kita sehari-hari. Alhamdulilah!

(Foto diambil pada 13.4.2015- menuju ke UiTM Johor, Segamat)

3 comments:

Mawar said...

Sahabat,
musim yang sama di Bangi-Kajang.

kiaisepuh said...

Menarik

Nazhatulshima N said...

Sahabatku Mawar,
Di Segamat,sudah mulai hujan kini. Begitulah kitaran musim. Setiap sesuatu itu ada kebaikannya.

Kiaisepuh,
Selamat berkunjung ke ruangan ini. Semoga ada yang bermanfaat!